Ασημένιο Διδυμοτείχου

Ενότητα:

Αρχειακό και οπτικο-ακουστικό υλικό ερευνών

Όνομα χωριού

Ασημένιο Διδυμοτείχου

Περισσότερα...

Αριθμός

404

Κοινότητα

Ασημένιο Διδυμοτείχου

Επαρχία

Διδυμοτείχου

Νομός

Έβρου

Ποιό είναι το παλαιότερο όνομα του χωριού (αν υπάρχει);

Σουϊμέν Τσιφλίκ

Μήπως το χωριό κατοικείται κυρίως από πρόσφυγες (πχ.χ Ποντίους, Μικρασιάτες ή άλλους - ποιούς; ) ή Σαρακατσάνους, Αρβανίτε, Πομάκους ή άλλες ομάδες;

85% πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη 15% Αρβανίτες.

Αν όχι, υπάρχουν μήπως οικογένειες που ανήκουν σε κάποια ή σε κάποιες από τις παραπάνω ομάδες; Πόσες περίπου;

Υπάρχουν 17 οικογένειες Αρβανίτες.

Οι ομάδες αυτές κατοικούσαν, παλαιότερα, σε ιδιαίτερους οικισμούς (μαχαλάδες);

Οι Αρβανίτες έχουν ξεχωριστό μαχαλά.

Ποιές διαλέκτους μιλούσαν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού;

85% ελληνικά και τα 15% αρβανίτικα. Οι Αρβανίτες ήξεραν να μιλούν ελληνικά.

Πόσες εκκλησίες υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό; Μήοως ξέρετε πότε είχε χτιστεί η πρώτη;

Μία εκκλησία ήταν μέσα σε ένα στάβλο του τσιφλικιού. Μετά δέκα μέρες από την εγκατάσταση των Ελλήνων προσφύγων το κάναν οι χωρικοί εκκλησία.

Σε ποιούς ανήκαν; Μήπως ήταν οικογενειακές;

Στο σύνολο των κατοίκων.

Πόσα νεκροταφεία υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό;

Δεν υπήρχαν.Υπήρχαν μόνο τουρκικά.

Πότε για πρώτη φορά λειτούργησε σχολείο στο χωριό;

Το 1926 λειτούργησε το πρώτο σχολείο.

Ποιές ήταν οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων γύρω στα 1940;

Γεωργία και λίγοι τεχνήτες.

Αν υπήρχε γεωργία, ποια κυρίως προϊόντα καλλιεργούντο;

Καλαμπόκι και σιτάρι.

Ποιά από τα γεωργικά προϊόντα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και ποιά για το εμπόριο;

Το καλαμπόκι και λίγο σιτάρι για αυτοκατανάλωση και το υπόλοιπο σιτάρι το δίναν στο εμπόριο.

Σήμερα ποιά προϊόντα καλλιεργούνται στην περιοχή; Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες; Αν υπάρχουν νέες, από πότε περίπου έχουν αρχίσει;

Υπάρχουν πάλι καλαμπόκι και σιτάρι. Προστέθηκαν κριθάρι και τριφύλλι για ζωοτροφές. Το κριθάρι και το τριφύλλι έχουν αρχίσει να καλλιεργούνται από το 1954.

Παλαιότερα το χωριό ήταν τσιφλίκι, βακούφι ή κεφαλοχώρι;

Τσιφλίκι ιδιωτικό Σουλεμάν Αλή από εκεί πήρε το όνομα Σουϊμέν τσιφλίκι και μετονομάστηκε Ασημένιο το 1929.

Αν ήταν τσιφλίκι ή βακούφι ποιές οικονομικές υποχρεώσεις (δοσίματα) είχαν οι καλλιεργητές προς τους γαιοκτήμονες (τσιφλικούχους) ή τα μοναστήρια;

Όλη η περιουσία, δουλεύανε σαν εργάτες και η παραγωγή που βγάζανε πήγαινε σε ένα.

Υπήρξαν μήπως ποτέ τα χτήματα της περιοχής εθνικές γαϊες;

Όχι, δεν υπήρξαν, στα νεότερα χρόνια.

Απο πόσα στρέμματα και πάνω ένας κλήρος εθεωρείτο μεγάλος;

Ο κλήρος ήταν ανάλογα με τα μέλη της οικογένειας. Αρχικά με 15 στρέμματα 7 για κάθε μέλος.

Πόσοι απο τους κατοίκους του χωριού είχαν τέτοιους μεγάλους κλήρους;

Μόνο 4 οικογένειες.

Σήμερα ποιο είναι το μέγεθος ενός μέσου γεωργικού κλήρου;

Πολλοί έχουν αγοράσει κτήματα.

Υπήρχε στο χωριό κτηνοτροφία;

Όλες οι οικογένειες είχαν από 5 μέχρι 20 πρόβατα και σήμερα μόνο 5 οικογένειες έχουν από 150 πρόβατα.

Πότε άρχισε να υπάρχει οικόσιτη κτηνοτροφία στο χωριό;

Από το 1956 ο καθένας είχε και από κάτι.

Υπήρχαν τσελιγκάτα στην περιοχή; Πόσα; Εξακολουθούν να υπάρχουν;

Τα παλιά χρίνια δεν υπήρχαν ούτε υπάρχουν.

Μήπως οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αλιεία;

Δεν ασχολούνται.

Μήπως παλαιότερα υπήρχαν στο χωριό οργανωμένες βιοτεχνίες; (εννοείται ως κύρια και συστηματική απασχόληση μιας μερίδας των κατοίκων του χωριού). Τί είδους βιοτεχνίες ήταν;

Δεν υπήρχαν βιοτεχνίες.

Μήπως οι παλαιότεροι θυμούνται ή γνωρίζουν στοιχεία σχετικά με προηγούμενη κοινοτική οργάνωση, τυχόν ύπαρξη κοινοτικών αρχόντων και κοινοτικών συμβουλίων;

Παλαιότερα είχαμε την κοινότητα Πυθίου. Μέχρι το 1935.

Ποιους φόρους πλήρωναν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού; Σε ποιούς τους πλήρωναν;

Είχαμε τα δέκατα σε ότι γεωργική παραγωγή βγάζαμε. Έβαζαν έναν ειδικό να τα μαζεύει από όλο το χωριό.

Σε πόσες κοινωνικές τάξεις χωρίζονταν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού και πως διακρίνονταν μεταξύ τους;

Όλοι οι κάτοικοι ήταν το ίδιο πράγμα στην ίδια μοίρα. Πλην από 5 οι οποίοι κατόρθωσαν να φέρουν από το παλιό χωριό μερικά χρήματα.

Ηταν συνηθισμένο οι κάτοικοι του χωριού να προσφέρουν την εργασία τους χωρίς αμοιβή για την εκτέλεση έργων που τυχόν ήταν αναγκαία στην κοινότητα (π.χ. χτίσιμο σχολείου, εκκλησίας, κατασκευή δρόμου κ.α ;

Δεν πληρωνόταν κανένας σε κοινωφελή έργα με προσωπική εργασία.

Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική για όλους τους άνδρες; Απο ποιά ήλικία; Γυναίκες συμμετείχαν;

Γυναίκες όχι, οι άνδρες από 20 μέχρι 60 χρονών.

Αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, τον τιμωρούσαν; Πως;

Θα πλήρωνε ανάλογα με το μεροκάμματο της χρονιάς, επί 8 μέρες.

Ήταν η αλληλοβοήθεια συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στις οικογένειες της κοινότητας; Σε ποιες κυρίως εργασίες ίσχυε: στις πιο επείγουσες γεωργικές εργασίες όπως π.χ τρύγος, θέρος ή σε όλες ανεξαιρέτως τις γεωργικές εργασίες;

Βοηθιούνταν πάρα πολύ μέχρι το 1960 και σε γεωργικές και σε οικογενειακές βοήθειες.

Εκτός απο τις γεωργικές εργασίες σε ποιες άλλες περιπτώσεις ίσχυε η αλληλοβοήθεια (π.χ για το χτίσιμο των σπιτιών);

Ναι! Για το χτίσιμο των σπιτιών.

Μήπως η αλληλοβοήθεια ήταν περισσότερο αναπτυγμένη μεταξύ των γυναικών; Για ποιες κυρίως δουλειές;

Βοηθούσαν στην προίκα της νύφης.

Πόσα μέλη αποτελούσαν συνήθως μιαν οικογένεια; Μπορείτε να τα ονοματίσετε (π.χ. ο πατέρας του άνδρα, ο αδελφός της γυναίκας κ.ο.κ.);

Μέχρι 14-15 άτομα. Απ' τον παππού, τη γιαγιά, τον πατέρα, τη μητέρα και 8-9 παιδιά.

Πως προσφωνούσαν τα παιδιά τον πατέρα τους και πως τη μητέρα τους;

Μάνα, μπαμπάς.

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον πατέρα του πατέρα του;

Παππού

Πώς τη μητέρα του πατέρα του;

Γιαγιά

Πως τον πατέρα της μητέρας του;

Παππού

Πώς τη μητέρα της μητέρας του;

Γιαγιά

Πώς προσφωνούσε ο παππούς τα εγγόνια του;

Στο όνομά τους.

Πώς προσφωνούσε η γιαγιά τα εγγόνια της;

Στο όνομα.

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τους αδελφούς του;

Μπάτι.

Πώς τις αδελφές του;

Μπούλα.

Υπήρχαν μήπως ιδιαίτεροι όροι για το μεγαλύτερο αδελφό;

Όχι. Δεν υπήρχαν.

Για τη μεγαλύτερη αδελφή;

Αν μπορούσε, θα έκανε.

Πώς προσφωνούσαν τα μεγαλύτερα αδέλφια τα μικρότερα;

Στο όνομα.

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον αδελφό του πατέρα του;

Λάλο.

Πώς την αδελφή του πατέρα του;

Τέτη.

Πώς τον αδελφό και πώς την αδελφή της μητέρας του;

Το ίδιο.

Πώς προσφωνούσαν οι θείοι τα ανήψια τους;

Στο όνομα.

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς το αγόρι τους και πώς το κορίτσι τους;

Στο όνομα.

Υπήρχαν ειδικά ονόματα για τα πρωτότοκα παιδιά; Για τα υστερότοκα;

Καμμιά διαφορά.

Πώς ονομάζοντν τα παιδιά απο άλλον πατέρα ή άλλη μητέρα;

Παραδέρφια

Πώς ονομάζονταν τα δίδυμα;

Διπλάρικα.

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς του γαμπρού τους γονείς της νύφης;

Συμπέθερος, συμπεθέρα.

Πώς προσφωνούσε η νύφη τον πεθερό της;

Αφεντάκη.

Πώς την πεθερά της;

Μάνα.

Πώς τον αδελφό και την αδελφή του άνδρα της;

Αφέντη, κυράτσα.

Πώς προσφωνούσε ο γαμπρός τον πεθερό του;

Αφεντάκη.

Πώς την πεθερά του;

Μανίτσα.

Πώς τον αδελφό και την αδελφή της γυναίκας του;

Στο όνομα.

Πώς προσφωνούσε ο πεθερός το γαμπρό;

Γαμπρέ.

Πώς προσφωνούσε το γαμπρό η πεθερά;

Γαμπρέ.

Πώς προσφωνούσαν το γαμπρό τα αδέλφια της νύφης;

Μπασιά.

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφοί του γαμπρού;

Νύφη.

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφές του γαμπρού;

Νύφη.

Πώς προσφωνούσε ο σύζυγος τη σύζυγο και πώς αυτή τον άνδρα της;

Στο όνομα.

Πώς όριζαν τα βαφτιστικά ονόματα των παιδιών; (του παππού απο τον πατέρα;), ποιό στο πρώτο κορίτσι; Πώς διάλεγαν τα ονόματα των υπόλοιπων παιδιών της οικογένειας; Σε ποιες περιπτώσεις μπορούσε ο νονός να δώσει όποιο όνομα ήθελε ο ίδιος;

Τον πατέρα και τη μητέρα του γαμπρού, τον πατέρα και τη μητέρα της νύφης και τα συγγενικά πρόσωπα όταν μάλωναν οι δύο συμπεθέρες.

Μπορείτε να περιγράψετε σε γενικές γραμμές πώς μοιράζονταν οι δουλειές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες δηλαδή οι γυναίκες, εκτός απο τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών, ποιές άλλες δουλειές έκαναν (π.χ κουβαλούσαν τα ξύλα, το νερ

Παντού μαζί με τον άνδρα.

Ποιες απο τις αγροτικές δουλειές έκαναν οι γυναίκες;

Σπόροισμα, σκάλισμα, θέρισμα, λάχνισμα και τόσα άλλα.

Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την κτηνοτροφία εκτελούσαν οι γυναίκες;

Ταΐζαν, ποτίζαν και τα βοσκούσαν.

Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την αλιεία εκτελούσαν οι γυναίκες;

Στον τόπο μας δεν υπάρχει αλιεία.

Αν στο χωριό υπήρχαν βιοτεχνίες περιγράψτε, αν είναι δυνατόν, ποια ήταν η συμμετοχή των γυναικών:

Υπήρχαν ιδιωτικές βιοτεχνίες που φτιάχναν υφαντά με τον αργαλειό.

Ποιες θεωρούσαν αποκλειστικά ανδρικές δουλειές;

Εξωτερικές δουλειές του σπιτιού, το κόψιμο των ξύλων, το βγάλσιμο των πετρών κ.α.

Τα παιδιά απο ποια ηλικία άρχιζαν να βοηθούν στις δουλειές; Ποιες δουλειές ανέθεταν στα αγόρια και ποιες στα κορίτσια;

Από 8 χρονών. Δεν είχε διάκριση αναμεσα στα αγόρια και στα κορίτσια, όλα κάνανε την ίδια δουλειά.

Ποιες ήταν οι συνήθειες του τόπου σχετικά με τους γάμους; Τα παιδιά μιας οικογένειεας παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους ή έπρεπε πρώτα να παντρευτούν όλα τα κορίτσια και έπειτα τα αγόρια της οικογένειας;

Πηγαίναν την προίκα της νύφης στο σπίτι του γαμπρού. Ερχόταν όργανα με νταούλια και ζουρνάδες. Ερχόταν ο αραμπάς και έπαιρνε τη νύφη. Το γλέντι μετά το στεφάνωμα διαρκούσε 48 ώρες. Παντρεύονταν κατά ηλικία από το μεγαλύτερο.

Ποια θεωρούσαν ως κανονική ηλικία γάμου για τις γυναίκες και ποια για τους άνδρες; Ήταν επιτρεπτό ή συνηθισμένο η γυναίκα να είναι μεγαλύτερη απο τον άνδρα;

Όταν ο άνδρας ήταν ορφανός από μητέρα επιβαλόταν να παντρευτεί νωρίς και στα 16 ακόμα. Για τις γυναίκες η ηλικία ήταν 17,18. Μπορούσε η γυναίκα να ήταν μεγαλύτερη από τον άνδρα.

Η συνήθεια ήταν ο γαμπρός και η νύφη να είναι απο το ίδιο χωριό; Αν όχι απο ποια χωριά διάλεγαν συνήθως τους γαμπρούς και απο ποια τις νύφες; Μπορείτε να τα ονοματίσετε;

Όχι, αν την έβρισκαν καλή τη νύφη την έπαιρναν από άλλο χωριό. Από κοντινά χωριά της περιοχής, όπως: Ισάκιο, Πράγγι, Πετράδες, Πύθιο, Ρήγιο, Σαρικό.

Που εγκαθίστατο το νέο ζευγάρι μετά το γάμο; στο πατρικό του γαμπρού; στο πατρικό της νύφης; σε κάποιο καινούριο σπίτι; αποτελούσε το σπίτι αυτό προίκα της νύφης;

Στον πατέρα του γαμπρού.

Συνέβαινε μήπως όλα τα αγόρια μιας οικογένειας, όταν παντρεύονταν, να φέρνουν τις γυναίκες τους στο πατρικό τους; Τι γινόταν τότε; Ζούσαν όλοι μαζί, εργάζονταν, έτρωγαν μαζί, κοιμόνταν κάτω απο την ίδια στέγη;

Ναι συνηθιζόταν. Το ζευγάρι έφευγε από το πατρικό όταν μάλωναν πεθερά με νύφη. Όλοι μαζί. Όλη η οικογένεια.

Κρατούσαν τα αδέλφια την περιουσία αδιαίρετη;

Όταν χώριζαν τότε, ο πατέρας του γαμπρού έδινε ένα μέρος της κληρονομιάς.

Πότε χώριζαν τα αδέλφια; Όταν πέθαινε ο πατέρας; Όταν γίνονται πολλοί και δεν τους χωρούσε πια το σπίτι; Ποιοι λόγοι μπορούσαν να επισπευσουν το χωρισμό των αδελφών;

Όταν μάλωναν. Όταν μία νύφη δεν άκουγε την πεθερά, ή ο γιος τον πατέρα.

Όταν όλα τα παιδιά άνοιγαν δικό τους σπιτικό, ποιος παρέμενε στο πατρικό μαζί με τους γονείς; Ο μεγαλύτερος γιος; Η μεγαλύτερη κόρη; Ο μικρότερος γιος; Η μικρότερη κόρη; Οποιο παιδί θα διάλεγαν οι γονείς;

Πάντοτε ο μικρότερος ή ο πιο αγαπημένος γιος. Στο χωριό μας 98% οι μικρότεροι και 2% ο πιο αγαπημένος γιος.

Σε ποιες περιπτώσεις μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο;

Επειδή δεν είχε άλλα αγόρια το σπίτι.

Πήγαιναν ποτέ σώγαμπροι άνθρωποι που διέθεταν οι ίδιοι περιουσία;

Όχι δεν πήγαινε. Μόνο οι φτωχοί.

Τι γινόταν στις περιπτώσεις που η οικογένεια είχε δύο ή τρια κορίτσια; Για ποιο έπαιρναν το σώγαμπρο; Για το μεγαλύτερο; Για το μικρότερο;

Κρατούσαν ένα στο σπίτι και τα άλλα τα πάντρευαν έξω. Όποιο κορίτσι έβρισκαν κατάλληλο οι γονείς έπαιρναν το σώγαμπρο.

Αν μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο πώς μοιραζόταν η πατρική περιουσία; Ήταν μήπως υποχρεωμένος ο πεθερός να γράψει στο ΄πονομα του γαμπρού μέρος της περιουσίας του;

Όπως ήθελε ο πατέρας πάντοτε είχε δικαίωμα ο πατέρας.

Τι γινόταν σ αυτές τις περιπτώσεις με τα επώνυμα; Μήπως έπαιρνε ο γαμπρός το επώνυμο του πεθερού; Τα παιδιά ποιανού το επώνυμο έπαιρναν; Μπορείτε να αναφέρετε ένα παράδειγμα;

Η νύφη έπαιρνε το επώνυμο του γαμπρού. Του πατέρα. Στο χωριό μας έχουμε πάρα πολλούς γαμπρούς περίπου 25 και έφεραν το όνομα το πατρικό τους.

Πότε δυο άτομα δεν μπορούσαν, λόγω συγγένειας, να παντρευτούν μεταξύ τους; Υπήρξε ποτέ στο χωριό περίπτωση γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων; Αν ναι, ήταν εξαδέλφια απο πατέρα ή απο μητέρα;

Όταν ήταν τρίτα ξαδέρφια από τον πατέρα ή τη μητέρα τότε δεν μπορούσαν να παντρευτούν, το απαγορεύει η θρησκεία. Όχι δεν υπήρξε. Όχι.

Για τα δεύτερα εξαδέλφια, αν ήθελαν να παντρευτούν, υπήρχε κώλυμα;

Υπήρχε κώλυμμα.

Μήπως δύο άτομα δεν μπορούσαν να παντρευτούν αν είχαν κοινό επώνυμο;

Δεν υπήρχε εμπόδιο σε αυτό το θέμα.

Υπήρξαν παλαιότερα στο χωριό περιπτώσεις διαζυγίων; Αν ναι για ποιους κυρίως λόγους;

Ναι, υπήρξαν επειδή δεν τέκνιζαν.

Ποιος συνήθως στεφάνωνε το ζευγάρι; Ο νονός του γαμπρού ή ο νονός της νύφς;

Ο νονός του γαμπρού.

Ποιος βάφτιζε το πρώτο και ποιοι τα υπόλοιπα παιδιά του ζευγαριού; Μήπως όλα τα παιδιά μιας οικογένειας είχαν τον ίδιο νονό;

Ο νονός που στεφάνωνε το ζευγάρι. Ναι είχαν.

Στις περιπτώσεις που μια οικογένεια άλλαζε κουμπάρο ή ήθελε να βρει έναν καινούριο, προτιμούσαν να είναι κάποιος συγγενής ή φίλος ή κάποιος πλούσιος και κοινωνικά ανώτερος;

Όποιος και να ήταν. Δεν υπήρχε καμμιά διαφορά.

Μεταξύ οικογενειών που συνδέονταν με κουμπαριά, επιτρεπόταν ή απαγορευόταν ο γάμος;

Ναι απαγορευόταν.

Δυο παιδιά που είχαν τον ίδιο νονό μπορούσαν ποτέ να παντρευτούν μεταξύ τους;

Όχι δεν μπορούσαν.

Σε ποιες περιπτώσεις δυο άνθρωποι αποφάσιζαν να γίνουν αδελφοποιτοί;

Δεν συνέβηκε αυτό στο χωριό μας.

Ποιες ήταν τότε οι αμοιβαίες υποχρεώσεις τους;

Αφού δεν υπήρχε αδερφοπατία και δεν είχαν υποχρεώσεις.

Αδελφοποιτοί μπορούσαν να γίνουν μόνον οι άνδρες μεταξύ τους; Γυναίκα με γυναίκα ή γυναίκα με άνδρα μπορούσαν να γίνουν αδελφοποιτοί;

Στο χωριό μας δεν υπήρχε η αδερφοπατία. Όχι.

Υπήρχε παλαιότερα στο χωριό ο θεσμός της προίκας;

Υπήρχε. Ήταν μόνο ρουχισμός.

Η προικοδοσία γινόταν προφορικά ή με προικοσύμφωνα; Πως ελέγοντο τα προικοσύμφωνα;

Προφορικά. Εδώ στο χωριό μας δεν είχαμε προικοσύμφωνα.

Μήπως εκτός απο τα προικοσύμφωνα γνωρίζετε να υπήρχε και κάποιο άλλο είδος γαμηλίων συμβολαίων;

Όχι

Ποιοι συνέτασσαν και ποιοι υπέγραφαν τα προικοσύμφωνα;

Δεν υπήρχαν προικοσύμφωνα. Μόνο προξενητάδες.

Εκτός απο τα είδη οικοσυσκευής και το ρουχισμό τι άλλο έπαιρνε συνήθως ένα κορίτσι ως προίκα; -Χρήματα; Πόσα περίπου;

Μόνο ρουχισμός. Ότι κερνούσε ο πατέρας.

Σπίτι; Επιπλωμένο;

Όχι

Που; Στο χωριό; Σε κάποια γειτονική πόλη;

Πουθενά

Χωράφια;

Τίποτα.

Δέντρα; ζωα; καϊκια;

Δε δίνανε.

Όλα τα κορίτσια μιας οικογένειας έπαιρναν την ίδια προίκα; Μήπως κάποιο απο αυτά (λ.χ η πρωτότοκη) έπαιρνε κατ έθιμο μεγαλύτερο μερίδιο;

Ναι. Έπαιρναν την ίδια προίκα. Όχι.

Μήπως κάποιο απο τα κορίτσια της οικογένειας έπαιρνε προίκα ολόκληρη την πατρική περιουσία, ανεξάρτητας απο την ύπαρξη αλλων παιδιών, αγοριών ή κοριτσιών;

Όχι

Μήπως η προίκα της μητέρας ( σπίτι, χρήματα ή άλλα αγαθα) μεταβιβαζόταν ως προίκα στις κόρες της; Στην περίπτωση αυτή, αν μια γυναίκα αποκτούσε μόνο γιους, σε ποιον μεταβιβαζόταν η προίκα της;

Όχι. Μετά το θάνατο ναι. Στους γιους.

Εκτός απο τον πατέρα είχαν μήπως και οι αδελφοί υποχρέωση να συνεισφέρουν στην προίκιση των κοριτσιών της οικογένειας; Μήπως αυτό συνέβαινε μόνο στις περιπτώσεις θανάτου του πατέρα;

Ναι είχαν υποχρέωση. Όχι και στα δύο. Και αν ζούσε ο πατέρας, κι αν δε ζούσε.

Μια γυναίκα που έπαιρνε προίκα, είχε δικαίωμα να ζητήσει και κληρονομικό μερίδιο;

Ναι είχε δικαίωμα, μετά το θάνατο του πατέρα.

Αν μια παντρεμένη γυναίκα πέθαινε άτεκνη, η προίκα της επιστρεφόταν στην οικογένειά της ή παρέμενε στον άνδρα της;

Παρέμενε στον άνδρα της.

Μήπως στα μέρη σας υπήρχε η συνήθεια ο γαμπρός να δίνει ζώα ή αλλά πράγματα στον πεθερό πρίν απο το γάμο; Πως λεγόταν η προσφορά αυτή;

Όχι, αφού δεν υπήρχε άρα και δεν είχε ονομασία.

Ποιος ακριβώς έδινε; Ο γαμπρός ή ο πατέρας του;

Κανένας.

Πότε έδιναν την προσφορά; Πρίν απο το γάμο ή κατά τη στιγμή του γάμου;

Καμμιά φορά.

Ποιοι μοιράζονταν την προσφορά;

Κανένας.

Αν μια γυναίκα πέθαινε χωρίς να προλάβει να αποκτήσει παιδιά, μπορούσε ο γαμπρός να ζητήσει πίσω ο,τι είχε δώσει;

Όχι, δεν μπορούσε.

Πως γινόταν η μεταβίβαση της πατρικής περιουσίας στα αγόρια της οικογένειας; Πότε, με άλλα λόγια, τα αγόρια της οικογένειας έπαιρναν το μερίδιο που τους αναλογούσε; Κατά τη στιγμή του γάμου τους; Υστερα απο το θάνατο του πατέρα; Ύστερα απο το θάνατο και τ

Όπως ήθελε ο πατέρας. Όταν χώριζαν από τον πατέρα και έκαναν ξεχωριστά οικογένεια. Όχι. Όχι. Όχι. Ναι.

Ολα τα αγόρια της οικογένειας κληρονομούσαν ίσα μερίδια ή μήπως κάποιο απο αυτά, π.χ ο πρωτότοκος ή ο υστερότοκος κληρονομούσε μεγαλύτερο μερίδιο της πατρικής περιουσίας;

Όποιον αγαπούσε ο πατέρας κληρονομούσε περισσότερο μερίδιο.

Το μερίδιο που έπαιρναν τα κορίτσια της οικογένειας (είτε ως προίκα είτε ως κληρονομική μερίδα) ήταν ίσο, μικρότερο ή μεγαλύτερο απο το μερίδιο που έπαιρναν τα αγόρια;

Πολλές φορές στην κρίση του πατέρα.

Η μεταβίβαση της περιουσίας γινόταν συνήθως προφορικά ή με διαθήκη;

Με διαθήκη 5% προφορικά.

Μήπως το μοίρασμα της κληρονομιάς γινόταν με λαχνό; Σε ποιες περιπτώσεις ίσχυε αυτός ο τρόπς και μεταξύ ποιων συγγενών γινόταν το μοίρασμα;

Ναι. Αναμεταξύ μας.

Αν πέθαινε πρώτα ο σύζυγος, τι μερίδιο της περιουσίας αναλογούσε στη γυναίκα, στην περίπτωση που υπήρχαν παιδιά απο το γάμο;

Γινόταν αδερφός με τα παιδιά.

Αν δεν υπήρχαν παιδιά, εκτός απο τη γυναίκα, ποιοι άλλοι είχαν κληρονομικά δικαιώματα και σε ποιες περιπτώσεις;

Σε ένα συγγενικό πρόσωπο. Όταν δεν υπήρχαν παιδιά.

Αν κάποιος αποκτούσε μόνο κόρες, όταν πέθαινε τον κληρονομούσαν οι κόρες του ή οι αδελφοί του;

Οι κόρες.

Ένα παιδί μπορούσε να κληρονομήσει τον αδελφό του πατέρα του, στην περίπτωση που αυτός δεν είχε παιδιά; Συνέβαινε το ίδιο και με τον αδελφό της μητέρας του;

Ναι μπορούσε. Ναι το ίδιο.

Σε ποιες περιπτώσεις ένα ζευγάρι αποφάσιζε να υιοθετήσει ένα παιδί; Αν δεν είχε καθόλου πιαδιά ή αν είχε μόνο κορίτσια;

Στο χωριό μας ποτέ δεν υιοθέτησαν.

Ποια παιδιά προτιμούσαν σ αυτές τις περιπτώσεις; Παιδιά αδελφών; Μακρινών συγγενών; ορφανά;

Κανένα

Τι κληρονομικά δικαιώματα είχε ένα υιοθετημένο παιδί;

Αφού δεν υιοθετούσαν, άρα και δεν έχουν κληρονομικά δικαιώματα.

Creative Commons

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/