Αγία Τριάδα

Ενότητα:

Αρχειακό και οπτικο-ακουστικό υλικό ερευνών

Όνομα χωριού

Αγία Τριάδα, Βοιωτία

Περισσότερα...

Αριθμός

310

Κοινότητα

Αγίας Τριάδος

Επαρχία

Λεβαδειας

Νομός

Βοιωτίας

Ποιό είναι το παλαιότερο όνομα του χωριού (αν υπάρχει);

Στεβενίκο

Μήπως το χωριό κατοικείται κυρίως από πρόσφυγες (πχ.χ Ποντίους, Μικρασιάτες ή άλλους - ποιούς; ) ή Σαρακατσάνους, Αρβανίτε, Πομάκους ή άλλες ομάδες;

Στο σύνολό τους οι κάτοικοι είναι Αρβανίτες.

Οι ομάδες αυτές κατοικούσαν, παλαιότερα, σε ιδιαίτερους οικισμούς (μαχαλάδες);

Όχι

Ποιές διαλέκτους μιλούσαν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού;

Αρβανίτικα.

Πόσες εκκλησίες υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό; Μήοως ξέρετε πότε είχε χτιστεί η πρώτη;

Υπήρχαν 6 εκκλησίες.

Σε ποιούς ανήκαν; Μήπως ήταν οικογενειακές;

Ήταν όλες κοινοτικές.

Πόσα νεκροταφεία υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό;

Ένα (1)

Ποιές ήταν οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων γύρω στα 1940;

Γεωργία και ελάχιστη κτηνοτροφία.

Αν υπήρχε γεωργία, ποια κυρίως προϊόντα καλλιεργούντο;

Καλλιεργούσαν κυρίως στάρι και βαμβάκι.

Ποιά από τα γεωργικά προϊόντα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και ποιά για το εμπόριο;

Όλα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση πλην του βαμβακιού.

Σήμερα ποιά προϊόντα καλλιεργούνται στην περιοχή; Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες; Αν υπάρχουν νέες, από πότε περίπου έχουν αρχίσει;

Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες και υπάρχουν νέες π.χ. ντομάτας που άρχισε το 1968 με την δημιουργία εργοστασίων επεξεργασίας της στην Κωπαΐδα.

Παλαιότερα το χωριό ήταν τσιφλίκι, βακούφι ή κεφαλοχώρι;

Δεν ήταν τίποτε από αυτά.

Υπήρξαν μήπως ποτέ τα χτήματα της περιοχής εθνικές γαϊες;

Όχι

Απο πόσα στρέμματα και πάνω ένας κλήρος εθεωρείτο μεγάλος;

Πάνω από (50) στρέμματα αυτός που τα είχε ήταν μεγάλος και υπολογίσημος.

Πόσοι απο τους κατοίκους του χωριού είχαν τέτοιους μεγάλους κλήρους;

15 άτομα

Σήμερα ποιο είναι το μέγεθος ενός μέσου γεωργικού κλήρου;

20 στρέμματα.

Υπήρχε στο χωριό κτηνοτροφία;

Ναι. Αλλά όχι ανεπτυγμένη αρκετά.

Πότε άρχισε να υπάρχει οικόσιτη κτηνοτροφία στο χωριό;

Δεν υπάρχει στο χωριό μας.

Υπήρχαν τσελιγκάτα στην περιοχή; Πόσα; Εξακολουθούν να υπάρχουν;

Υπήρχαν 4-5 άτομα οι οποίοι είχαν από 400-600 και εξακολουθούν να υπάρχουν αλλά λιγότερα.

Μήπως οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αλιεία;

Όχι, διότι το χωριό μας είναι ορεινό.

Μήπως παλαιότερα υπήρχαν στο χωριό οργανωμένες βιοτεχνίες; (εννοείται ως κύρια και συστηματική απασχόληση μιας μερίδας των κατοίκων του χωριού). Τί είδους βιοτεχνίες ήταν;

Δεν υπήρχε βιοτεχνία.

Μήπως οι παλαιότεροι θυμούνται ή γνωρίζουν στοιχεία σχετικά με προηγούμενη κοινοτική οργάνωση, τυχόν ύπαρξη κοινοτικών αρχόντων και κοινοτικών συμβουλίων;

Η κοινότης ονομάζετο κοινότης Στεβενίκο (Αρβανίτικη ονομασία του χωριού), από το 1920. Και το 1939 μετονομάσθη εις κοινότητα Αγίας Τριάδος εκ του Μητροπολιτικού Ναού της Αγίας Τριάδος.

Ποιους φόρους πλήρωναν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού; Σε ποιούς τους πλήρωναν;

Πλήρωναν φόρους στην κοινότητα σε χρήμα.

Σε πόσες κοινωνικές τάξεις χωρίζονταν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού και πως διακρίνονταν μεταξύ τους;

Δεν υπήρχε καμία κοινωνική διάκριση μεταξύ των κατοίκων.

Ηταν συνηθισμένο οι κάτοικοι του χωριού να προσφέρουν την εργασία τους χωρίς αμοιβή για την εκτέλεση έργων που τυχόν ήταν αναγκαία στην κοινότητα (π.χ. χτίσιμο σχολείου, εκκλησίας, κατασκευή δρόμου κ.α ;

Ήταν συνηθισμένο και λεγόταν προσωπική (εθελοντική εργασία).

Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική για όλους τους άνδρες; Απο ποιά ήλικία; Γυναίκες συμμετείχαν;

Στους άντρες στην αρχή ήταν εθελοντική αλλά αργότερα έγινε υποχρεωτική. Από 18 και άνω έως 65. Γυναίκες δεν συμμετείχαν.

Αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, τον τιμωρούσαν; Πως;

Τον τιμωρούσαν με πρόστιμο ημερομισθίου.

Ήταν η αλληλοβοήθεια συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στις οικογένειες της κοινότητας; Σε ποιες κυρίως εργασίες ίσχυε: στις πιο επείγουσες γεωργικές εργασίες όπως π.χ τρύγος, θέρος ή σε όλες ανεξαιρέτως τις γεωργικές εργασίες;

Ήταν συνηθισμένο φαινόμενο σε όλες τις εργασίες από γεωργικές, οικοδομικές κ.λ.π.

Εκτός απο τις γεωργικές εργασίες σε ποιες άλλες περιπτώσεις ίσχυε η αλληλοβοήθεια (π.χ για το χτίσιμο των σπιτιών);

Απαντήσαμε στην προηγούμενη ερώτηση.

Μήπως η αλληλοβοήθεια ήταν περισσότερο αναπτυγμένη μεταξύ των γυναικών; Για ποιες κυρίως δουλειές;

Ακόμα και τώρα η αλληλοβοήθεια μεταξύ των γυναικών υπάρχει περισσότερο στις γεωργικές εργασίες.

Πόσα μέλη αποτελούσαν συνήθως μιαν οικογένεια; Μπορείτε να τα ονοματίσετε (π.χ. ο πατέρας του άνδρα, ο αδελφός της γυναίκας κ.ο.κ.);

Ο πατέρας, η μητέρα, ο παππούς, η γιαγιά, οι γυοί και οι κόρες με τους γαμπρούς και τις νύφες και τα παιδιά τους.

Πως προσφωνούσαν τα παιδιά τον πατέρα τους και πως τη μητέρα τους;

Στην Αρβανίτικη όμ οτά.

Πώς προσφωνούσε ο παππούς τα εγγόνια του;

Ντιάλ (παιδί μου)

Πώς προσφωνούσε η γιαγιά τα εγγόνια της;

Ντιάλ.

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τους αδελφούς του;

Με το όνομά τους.

Πώς τις αδελφές του;

Με το όνομά τους.

Υπήρχαν μήπως ιδιαίτεροι όροι για το μεγαλύτερο αδελφό;

Όχι.

Για τη μεγαλύτερη αδελφή;

Όχι.

Πώς προσφωνούσαν τα μεγαλύτερα αδέλφια τα μικρότερα;

Με το όνομά τους.

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον αδελφό του πατέρα του;

Μπαρμπάτσ (θείε)

Πώς την αδελφή του πατέρα του;

Θειάκ (θεία)

Πώς τον αδελφό και πώς την αδελφή της μητέρας του;

Μπαρμπάτσ (θείε)

Πώς προσφωνούσαν οι θείοι τα ανήψια τους;

Θειάκ (θεία)

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς το αγόρι τους και πώς το κορίτσι τους;

Με το όνομά τους.

Υπήρχαν ειδικά ονόματα για τα πρωτότοκα παιδιά; Για τα υστερότοκα;

Όχι.

Πώς ονομάζοντν τα παιδιά απο άλλον πατέρα ή άλλη μητέρα;

Νόθα.

Πώς ονομάζονταν τα δίδυμα;

Μπινιάρια.

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς του γαμπρού τους γονείς της νύφης;

Κρούσκ (συμπέθεροι)

Πώς προσφωνούσε η νύφη τον πεθερό της;

Ωτά (πατέρα)

Πώς την πεθερά της;

Ομ (μητέρα) ή το όνομά τους

Πώς τον αδελφό και την αδελφή του άνδρα της;

Με το όνομά τους.

Πώς προσφωνούσε ο γαμπρός τον πεθερό του;

Ωτά (πατέρα)

Πώς την πεθερά του;

Ωμ (μητέρα)

Πώς τον αδελφό και την αδελφή της γυναίκας του;

Μπατζανάκια

Πώς προσφωνούσε ο πεθερός το γαμπρό;

Ντιάλ (παιδί μου) ή με το όνομά του.

Πώς προσφωνούσε το γαμπρό η πεθερά;

Ντιάλ (παιδί μου) ή με το όνομά του.

Πώς προσφωνούσαν το γαμπρό τα αδέλφια της νύφης;

Το όνομά του.

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφοί του γαμπρού;

Νούσ (Νύφη) ή με το όνομά της.

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφές του γαμπρού;

Με το όνομά της

Πώς προσφωνούσε ο σύζυγος τη σύζυγο και πώς αυτή τον άνδρα της;

Γκρούα (γυναίκα μου) μπούρ (άνδρα μου).

Πώς όριζαν τα βαφτιστικά ονόματα των παιδιών; (του παππού απο τον πατέρα;), ποιό στο πρώτο κορίτσι; Πώς διάλεγαν τα ονόματα των υπόλοιπων παιδιών της οικογένειας; Σε ποιες περιπτώσεις μπορούσε ο νονός να δώσει όποιο όνομα ήθελε ο ίδιος;

Το πρώτο αγόρι έπαιρνε το όνομά του πατέρα το κορίτσι της μητέρας και αν είχαν εξαντληθή τα ονόματα με τη γνώμη των γονιών το παιδί έπαιρνε όποιο όνομα ήθελε ο Νουνός.

Μπορείτε να περιγράψετε σε γενικές γραμμές πώς μοιράζονταν οι δουλειές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες δηλαδή οι γυναίκες, εκτός απο τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών, ποιές άλλες δουλειές έκαναν (π.χ κουβαλούσαν τα ξύλα, το νερ

Οι γυναίκες έκαναν και αγροτικές εργασίες βοηθώντας τον άνδρα τους.

Ποιες απο τις αγροτικές δουλειές έκαναν οι γυναίκες;

Σκάλισμα , θειάφισμα, μάζεμα ελιών, ντομάτας, βαμβακιού, ράντισμα.

Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την κτηνοτροφία εκτελούσαν οι γυναίκες;

Τάϊζαν και πότιζαν τα ζώα.

Ποιες θεωρούσαν αποκλειστικά ανδρικές δουλειές;

Ξερίζωμα δένδρων, κόψιμο ξύλων, αλώνισμα.

Τα παιδιά απο ποια ηλικία άρχιζαν να βοηθούν στις δουλειές; Ποιες δουλειές ανέθεταν στα αγόρια και ποιες στα κορίτσια;

Από 10 ετών τα αγόρια βοηθούσαν τον πατέρα και τα κορίτσια την μητέρα.

Ποιες ήταν οι συνήθειες του τόπου σχετικά με τους γάμους; Τα παιδιά μιας οικογένειεας παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους ή έπρεπε πρώτα να παντρευτούν όλα τα κορίτσια και έπειτα τα αγόρια της οικογένειας;

Πρώτα έπρεπε να παντρευτούν τα κορίτσια και μετά τα αγόρια.

Ποια θεωρούσαν ως κανονική ηλικία γάμου για τις γυναίκες και ποια για τους άνδρες; Ήταν επιτρεπτό ή συνηθισμένο η γυναίκα να είναι μεγαλύτερη απο τον άνδρα;

Η ηλικία άρχιζε από 18-20 σπανίως το φαινόμενο να υπήρχε.

Η συνήθεια ήταν ο γαμπρός και η νύφη να είναι απο το ίδιο χωριό; Αν όχι απο ποια χωριά διάλεγαν συνήθως τους γαμπρούς και απο ποια τις νύφες; Μπορείτε να τα ονοματίσετε;

Το συνήθειο ήταν να ήταν τα ζευγάρια τοπικά. Άγιο Γεώργιο Κούκουρα, Κωρώνεια.

Που εγκαθίστατο το νέο ζευγάρι μετά το γάμο; στο πατρικό του γαμπρού; στο πατρικό της νύφης; σε κάποιο καινούριο σπίτι; αποτελούσε το σπίτι αυτό προίκα της νύφης;

Στο σπίτι του πατέρα του γαμπρού.

Συνέβαινε μήπως όλα τα αγόρια μιας οικογένειας, όταν παντρεύονταν, να φέρνουν τις γυναίκες τους στο πατρικό τους; Τι γινόταν τότε; Ζούσαν όλοι μαζί, εργάζονταν, έτρωγαν μαζί, κοιμόνταν κάτω απο την ίδια στέγη;

Ζούσαν όλοι μαζί και εργάζονταν, έτρωγαν και κοιμόνταν μόνο αν ήταν πολλοί αναγκαστικά έφευγε ο μεγαλύτερος.

Κρατούσαν τα αδέλφια την περιουσία αδιαίρετη;

Όχι, την μοίραζαν σε ίσα μερίδια.

Πότε χώριζαν τα αδέλφια; Όταν πέθαινε ο πατέρας; Όταν γίνονται πολλοί και δεν τους χωρούσε πια το σπίτι; Ποιοι λόγοι μπορούσαν να επισπευσουν το χωρισμό των αδελφών;

Όταν γίνονταν πολλοί και δεν χωρούσε το σπίτι.

Όταν όλα τα παιδιά άνοιγαν δικό τους σπιτικό, ποιος παρέμενε στο πατρικό μαζί με τους γονείς; Ο μεγαλύτερος γιος; Η μεγαλύτερη κόρη; Ο μικρότερος γιος; Η μικρότερη κόρη; Οποιο παιδί θα διάλεγαν οι γονείς;

Ο μικρότερος γιος.

Σε ποιες περιπτώσεις μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο;

Όταν δεν υπήρχε αγόρι.

Πήγαιναν ποτέ σώγαμπροι άνθρωποι που διέθεταν οι ίδιοι περιουσία;

Πήγαιναν.

Τι γινόταν στις περιπτώσεις που η οικογένεια είχε δύο ή τρια κορίτσια; Για ποιο έπαιρναν το σώγαμπρο; Για το μεγαλύτερο; Για το μικρότερο;

Για το μεγαλύτερο.

Αν μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο πώς μοιραζόταν η πατρική περιουσία; Ήταν μήπως υποχρεωμένος ο πεθερός να γράψει στο ΄πονομα του γαμπρού μέρος της περιουσίας του;

Οπωσδήποτε διότι αποτελούσε μέλος της οικογένειας αφού είχε παντρευτεί την κόρη του.

Τι γινόταν σ αυτές τις περιπτώσεις με τα επώνυμα; Μήπως έπαιρνε ο γαμπρός το επώνυμο του πεθερού; Τα παιδιά ποιανού το επώνυμο έπαιρναν; Μπορείτε να αναφέρετε ένα παράδειγμα;

Το επώνυμο του γαμπρού.

Πότε δυο άτομα δεν μπορούσαν, λόγω συγγένειας, να παντρευτούν μεταξύ τους; Υπήρξε ποτέ στο χωριό περίπτωση γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων; Αν ναι, ήταν εξαδέλφια απο πατέρα ή απο μητέρα;

Σπάνιο το φαινόμενο.

Για τα δεύτερα εξαδέλφια, αν ήθελαν να παντρευτούν, υπήρχε κώλυμα;

Όχι

Μήπως δύο άτομα δεν μπορούσαν να παντρευτούν αν είχαν κοινό επώνυμο;

Όχι

Υπήρξαν παλαιότερα στο χωριό περιπτώσεις διαζυγίων; Αν ναι για ποιους κυρίως λόγους;

Υπήρχαν για λόγους τιμής αλλά σπανιώς.

Ποιος συνήθως στεφάνωνε το ζευγάρι; Ο νονός του γαμπρού ή ο νονός της νύφς;

Ο νουνός του γαμπρού.

Ποιος βάφτιζε το πρώτο και ποιοι τα υπόλοιπα παιδιά του ζευγαριού; Μήπως όλα τα παιδιά μιας οικογένειας είχαν τον ίδιο νονό;

Το πρώτο το βάφτιζε αν ήθελε ο κουμπάρος και τα άλλα όποιος ήθελε το ζευγάρι. Όχι.

Στις περιπτώσεις που μια οικογένεια άλλαζε κουμπάρο ή ήθελε να βρει έναν καινούριο, προτιμούσαν να είναι κάποιος συγγενής ή φίλος ή κάποιος πλούσιος και κοινωνικά ανώτερος;

Πρωταρχικός σκοπός ήταν αυτός. Τώρα δεν συμβαίνει αυτό.

Μεταξύ οικογενειών που συνδέονταν με κουμπαριά, επιτρεπόταν ή απαγορευόταν ο γάμος;

Επιτρεπόταν

Δυο παιδιά που είχαν τον ίδιο νονό μπορούσαν ποτέ να παντρευτούν μεταξύ τους;

Όχι

Σε ποιες περιπτώσεις δυο άνθρωποι αποφάσιζαν να γίνουν αδελφοποιτοί;

Σε καμία.

Υπήρχε παλαιότερα στο χωριό ο θεσμός της προίκας;

Βεβαίως

Η προικοδοσία γινόταν προφορικά ή με προικοσύμφωνα; Πως ελέγοντο τα προικοσύμφωνα;

Γινόταν με συμβόλαια.

Ποιοι συνέτασσαν και ποιοι υπέγραφαν τα προικοσύμφωνα;

Οι συμπέθεροι.

Εκτός απο τα είδη οικοσυσκευής και το ρουχισμό τι άλλο έπαιρνε συνήθως ένα κορίτσι ως προίκα; -Χρήματα; Πόσα περίπου;

Χρήματα όσα έδινε ο πατέρας.

Σπίτι; Επιπλωμένο;

Δεν υπήρχε

Χωράφια;

Αν υπήρχαν.

Δέντρα; ζωα; καϊκια;

Αν υπήρχαν

Μήπως η προίκα της μητέρας ( σπίτι, χρήματα ή άλλα αγαθα) μεταβιβαζόταν ως προίκα στις κόρες της; Στην περίπτωση αυτή, αν μια γυναίκα αποκτούσε μόνο γιους, σε ποιον μεταβιβαζόταν η προίκα της;

Την μοίραζαν σε ίσα μερίδια.

Αν μια παντρεμένη γυναίκα πέθαινε άτεκνη, η προίκα της επιστρεφόταν στην οικογένειά της ή παρέμενε στον άνδρα της;

Παρέμενε στον άνδρα της.

Μήπως στα μέρη σας υπήρχε η συνήθεια ο γαμπρός να δίνει ζώα ή αλλά πράγματα στον πεθερό πρίν απο το γάμο; Πως λεγόταν η προσφορά αυτή;

Όχι

Αν μια γυναίκα πέθαινε χωρίς να προλάβει να αποκτήσει παιδιά, μπορούσε ο γαμπρός να ζητήσει πίσω ο,τι είχε δώσει;

Όχι

Ολα τα αγόρια της οικογένειας κληρονομούσαν ίσα μερίδια ή μήπως κάποιο απο αυτά, π.χ ο πρωτότοκος ή ο υστερότοκος κληρονομούσε μεγαλύτερο μερίδιο της πατρικής περιουσίας;

Αυτό ήταν στην κρίση του πατρός του αλλά σπάνιζε το φαινόμενο.

Η μεταβίβαση της περιουσίας γινόταν συνήθως προφορικά ή με διαθήκη;

Με διαθήκη ή συμβόλαιο.

Μήπως το μοίρασμα της κληρονομιάς γινόταν με λαχνό; Σε ποιες περιπτώσεις ίσχυε αυτός ο τρόπς και μεταξύ ποιων συγγενών γινόταν το μοίρασμα;

Τύχαινε η περιουσία να μοιραστεί με λαχνό και ήταν τα αδέλφια του πατέρα.

Αν πέθαινε πρώτα ο σύζυγος, τι μερίδιο της περιουσίας αναλογούσε στη γυναίκα, στην περίπτωση που υπήρχαν παιδιά απο το γάμο;

Ήταν όλα δικά της μέχρι να τα μοιράσει.

Αν δεν υπήρχαν παιδιά, εκτός απο τη γυναίκα, ποιοι άλλοι είχαν κληρονομικά δικαιώματα και σε ποιες περιπτώσεις;

Οι αδελφές και τα αδέλφια.

Αν κάποιος αποκτούσε μόνο κόρες, όταν πέθαινε τον κληρονομούσαν οι κόρες του ή οι αδελφοί του;

Οι κόρες του.

Ένα παιδί μπορούσε να κληρονομήσει τον αδελφό του πατέρα του, στην περίπτωση που αυτός δεν είχε παιδιά; Συνέβαινε το ίδιο και με τον αδελφό της μητέρας του;

Ήταν στην κρίση του.

Σε ποιες περιπτώσεις ένα ζευγάρι αποφάσιζε να υιοθετήσει ένα παιδί; Αν δεν είχε καθόλου πιαδιά ή αν είχε μόνο κορίτσια;

Αν δεν είχε καθόλου παιδιά.

Ποια παιδιά προτιμούσαν σ αυτές τις περιπτώσεις; Παιδιά αδελφών; Μακρινών συγγενών; ορφανά;

Επί το πλείστον ορφανά.

Τι κληρονομικά δικαιώματα είχε ένα υιοθετημένο παιδί;

Ολόκληρη την περιουσία.

Creative Commons

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/