Νέοι Επιβάτες

Ενότητα:

Αρχειακό και οπτικο-ακουστικό υλικό ερευνών

Όνομα χωριού

Νέοι Επιβάτες

Περισσότερα...

Αριθμός

680

Κοινότητα

Νέων Επιβατών

Νομός

Θεσσαλονίκης

Ποιό είναι το παλαιότερο όνομα του χωριού (αν υπάρχει);

Μπαλτσέ - Τσιφλίκη

Μήπως το χωριό κατοικείται κυρίως από πρόσφυγες (πχ.χ Ποντίους, Μικρασιάτες ή άλλους - ποιούς; ) ή Σαρακατσάνους, Αρβανίτε, Πομάκους ή άλλες ομάδες;

Κατοικείται από πρόσφυγες Θράκες περιοχής Ζηλυβρίας.

Αν όχι, υπάρχουν μήπως οικογένειες που ανήκουν σε κάποια ή σε κάποιες από τις παραπάνω ομάδες; Πόσες περίπου;

Ο πληθυσμός της κοινότητας Ν. Επιβατών είναι ομοιογενής.

Οι ομάδες αυτές κατοικούσαν, παλαιότερα, σε ιδιαίτερους οικισμούς (μαχαλάδες);

Ιδίαιτεροι μαχαλάδες δεν υπήρχαν από άτομα διαφορετικής καταγωγής αλλά από γεωγραφικής δλη. Υπάρχει ο άνω και ο παραλκτικός.

Ποιές διαλέκτους μιλούσαν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού;

Θρακική διάλεκτο και ακόμη την μιλούν ιδίως οι παλαιότεροι.

Πόσες εκκλησίες υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό; Μήοως ξέρετε πότε είχε χτιστεί η πρώτη;

Υπήρχε μια που χτίσθηκε το 1924. Το 1935 χτίσθηκε εκ νέου σε άλλη τοποθεσία και το 1970 ξαναχτίσθηκε μεγαλοπρεπός. Επίσης υπάρχει μια μικρότερη στην … …. Η πρώτη κτίσθηκε από ξύλα και προσφορές των κατοίκων.

Σε ποιούς ανήκαν; Μήπως ήταν οικογενειακές;

Ανήκε στην κοινότητα.

Πόσα νεκροταφεία υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό;

Ένα νεκροταφείο υπήρχε από παλιά.

Πότε για πρώτη φορά λειτούργησε σχολείο στο χωριό;

Από το 1929-30 σε σπίτι και μετά το 1957 χτίσθηκε το Αρχιγένειο Δημ. Σχολ. Με δωρεά του Αρχιγένη …

Ποιές ήταν οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων γύρω στα 1940;

Γεωργία, αμπελουργία, μποστάνικα, λαχανικά και σιτηρά και αλιεία.

Αν υπήρχε γεωργία, ποια κυρίως προϊόντα καλλιεργούντο;

Σιτηρά, λαχανικά, μποστανιά, αμπελουργικά (σταφύλια, κρασία, ρετσίνα, τσίπουρο και αλιεύονταν ψάρια στον Θερμαϊκό κ.α.).

Ποιά από τα γεωργικά προϊόντα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και ποιά για το εμπόριο;

Ένα μέρος από τα σιτηρά προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και περισσότερο τα σταφύλια επιτραπέζια και καρπούζια και πεπόνια, όπως επίσης και λαχανικά για εμπόριο.

Σήμερα ποιά προϊόντα καλλιεργούνται στην περιοχή; Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες; Αν υπάρχουν νέες, από πότε περίπου έχουν αρχίσει;

Σήμερα καλλιεργούνται τα ίδια προϊόντα που καλλιεργούνταν και παλιά.

Παλαιότερα το χωριό ήταν τσιφλίκι, βακούφι ή κεφαλοχώρι;

Το χωριό παλιά ήταν τσιφλίκι του Τούρκου μπέη Σαλί - αφέντη.

Αν ήταν τσιφλίκι ή βακούφι ποιές οικονομικές υποχρεώσεις (δοσίματα) είχαν οι καλλιεργητές προς τους γαιοκτήμονες (τσιφλικούχους) ή τα μοναστήρια;

Το τσιφλίκι το οποίο το εκμεταλλεύονταν ο Σαλί μπέης και είχε κολήγους στην δούλεψή του, παραχωρήθηκε στους πρόσφυγες και έγινε προσωρινή διακοπή το 1925 και μετά οριστικά έγινε το 1931. Σήμερα έχουν οικοπεδοποιηθεί πολλά παραλιακά κυρίως κτημένα και χτίσθηκαν διαμερίσμα και βίλλες.

Υπήρξαν μήπως ποτέ τα χτήματα της περιοχής εθνικές γαϊες;

Όλα ανήκαν στους Τούρκους και αργότερα έγιναν ανταλλάξιμα.

Απο πόσα στρέμματα και πάνω ένας κλήρος εθεωρείτο μεγάλος;

Από 28 στρέμματα και πάνω

Πόσοι απο τους κατοίκους του χωριού είχαν τέτοιους μεγάλους κλήρους;

Από 28 στρέμματα και πάνω είχαν τα 3/4 των κατοίκων (100 περίπου).

Σήμερα ποιο είναι το μέγεθος ενός μέσου γεωργικού κλήρου;

Οι κλήροι σήμερα κατατεμαχίσθηκαν και ελάχιστοι έχουν πάνω από 30 στρέμματα.

Υπήρχε στο χωριό κτηνοτροφία;

Ελάχιστα κοπάδια (πρόβατα) και ελάχιστη οικόσιτη κτηνοτροφία.

Πότε άρχισε να υπάρχει οικόσιτη κτηνοτροφία στο χωριό;

Μετά το 1945. Σήμερα σχεδόν εξαφανίσθηκε λόγω τουριστικής περιοχής.

Υπήρχαν τσελιγκάτα στην περιοχή; Πόσα; Εξακολουθούν να υπάρχουν;

Όχι δεν υπήρχαν τσελιγκάτα.

Μήπως οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αλιεία;

Με την αλιεία ασχολούνταν περίπου 30

Μήπως παλαιότερα υπήρχαν στο χωριό οργανωμένες βιοτεχνίες; (εννοείται ως κύρια και συστηματική απασχόληση μιας μερίδας των κατοίκων του χωριού). Τί είδους βιοτεχνίες ήταν;

Όχι δεν υπήρχαν βιοτεχνίες.

Μήπως οι παλαιότεροι θυμούνται ή γνωρίζουν στοιχεία σχετικά με προηγούμενη κοινοτική οργάνωση, τυχόν ύπαρξη κοινοτικών αρχόντων και κοινοτικών συμβουλίων;

Από το 1923 μέχρι το 1928 υπήρχε Επιτροπή Προσφυγικής Ομάδας (5 μελής). Μετά το 1928 έγινε η κοινότητα των Ν. Επιβατών και συμπεριελάμβανε και τον παραλιακό συν/σμό Αγίας Τριάδας ο οποίος έγινε ξεχωριστή κοινότητα το 1951.

Ποιους φόρους πλήρωναν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού; Σε ποιούς τους πλήρωναν;

Δεν πλήρωναν φόρο οι κάτοικοι του χωριού.

Σε πόσες κοινωνικές τάξεις χωρίζονταν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού και πως διακρίνονταν μεταξύ τους;

Δεν χωρίζονταν σε κοινωνικές τάξεις οι κάτοικοι.

Ηταν συνηθισμένο οι κάτοικοι του χωριού να προσφέρουν την εργασία τους χωρίς αμοιβή για την εκτέλεση έργων που τυχόν ήταν αναγκαία στην κοινότητα (π.χ. χτίσιμο σχολείου, εκκλησίας, κατασκευή δρόμου κ.α ;

Υπήρχε υποχρεωτική η προσωπική εργασία (αγγαρεία) για όλους τους κατοικούς (άνδρες).

Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική για όλους τους άνδρες; Απο ποιά ήλικία; Γυναίκες συμμετείχαν;

Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική από το 18 έτος της ηλικίας μέχρι 60 ετών. Γυναίκες δεν συμμετείχαν.

Αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, τον τιμωρούσαν; Πως;

Η τιμωρία ήταν η πληρωμή του ημερομισθίου που αντιστοιχούσε στην προσωπική εργασία ( βεβαίωση και εν συνεχεία στο Δημ. Ταμείο).

Ήταν η αλληλοβοήθεια συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στις οικογένειες της κοινότητας; Σε ποιες κυρίως εργασίες ίσχυε: στις πιο επείγουσες γεωργικές εργασίες όπως π.χ τρύγος, θέρος ή σε όλες ανεξαιρέτως τις γεωργικές εργασίες;

Η αλληλοβοήθεια ήταν συνηθισμένο φαινόμενο ιδίως μεταξύ συγγενών και φίλων κυρίως στον τρύγο, στα μποστάνια και το θέρος.

Εκτός απο τις γεωργικές εργασίες σε ποιες άλλες περιπτώσεις ίσχυε η αλληλοβοήθεια (π.χ για το χτίσιμο των σπιτιών);

Σε άλλες περιπτώσεις δεν ίσχυε. Το χτίσιμο του σπιτιού γίνονταν από ειδικούς μαστόρους πληρωμένους από τον εποικισμό αποκαταστάσεως προσφύγων.

Μήπως η αλληλοβοήθεια ήταν περισσότερο αναπτυγμένη μεταξύ των γυναικών; Για ποιες κυρίως δουλειές;

Μεταξύ γυναικών δεν ήταν ανεπτυγμένη η αλληλοβοήθεια.

Πόσα μέλη αποτελούσαν συνήθως μιαν οικογένεια; Μπορείτε να τα ονοματίσετε (π.χ. ο πατέρας του άνδρα, ο αδελφός της γυναίκας κ.ο.κ.);

Τα μέλη της οικογένειας συνήθως τέσσερα, πέντε ή έξι και δεν υπήρχε πατριαρχική οικογένεια. Ο πατέρας του άνδρα ονομαζόταν πεθερός, ο αδελφός της γυναίκας κουνιάδος.

Πως προσφωνούσαν τα παιδιά τον πατέρα τους και πως τη μητέρα τους;

Τον πατέρα τον προσφωνούσαν και μπαμπά την μητέρα - μάνα

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον πατέρα του πατέρα του;

Παππού

Πώς τη μητέρα του πατέρα του;

Γιαγιά

Πως τον πατέρα της μητέρας του;

Παππού

Πώς τη μητέρα της μητέρας του;

Γιαγιά

Πώς προσφωνούσε ο παππούς τα εγγόνια του;

Με τα ονόματά τους

Πώς προσφωνούσε η γιαγιά τα εγγόνια της;

Με τα ονόματά τους

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τους αδελφούς του;

Με τα ονόματά τους

Πώς τις αδελφές του;

Με το όνομά τους

Υπήρχαν μήπως ιδιαίτεροι όροι για το μεγαλύτερο αδελφό;

Όχι

Για τη μεγαλύτερη αδελφή;

Την φώναζαν και η Τσατσά.

Πώς προσφωνούσαν τα μεγαλύτερα αδέλφια τα μικρότερα;

Με το όνομ

Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον αδελφό του πατέρα του;

Θείο

Πώς την αδελφή του πατέρα του;

Θεία

Πώς τον αδελφό και πώς την αδελφή της μητέρας του;

Και θείο και μπάρμπα και θεία την αδελφή της μητέρας της.

Πώς προσφωνούσαν οι θείοι τα ανήψια τους;

Ανεψιέ, ανεψιά και το όνομα

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς το αγόρι τους και πώς το κορίτσι τους;

Το αγόρι, αγοράκι μου, παιδί μου, τα κορίτσια κοριτσάκι μου.

Υπήρχαν ειδικά ονόματα για τα πρωτότοκα παιδιά; Για τα υστερότοκα;

Το πρωτότοκο το έλεγαν ο πρώτος-η μου ή μεγάλος -η, και τα υστερότοκα αποτέηνι (είτε αγόρι ήταν είτε κορίτσι).

Πώς ονομάζοντν τα παιδιά απο άλλον πατέρα ή άλλη μητέρα;

Μηλαδέλφια

Πώς ονομάζονταν τα δίδυμα;

Διμάρικα

Πώς προσφωνούσαν οι γονείς του γαμπρού τους γονείς της νύφης;

Συμπεθέρια

Πώς προσφωνούσε η νύφη τον πεθερό της;

Πατέρα ή μπαμπά

Πώς την πεθερά της;

Μητέρα, μαάμα ή και πεθερά

Πώς τον αδελφό και την αδελφή του άνδρα της;

Κουνιάδο ή κουνιάδα (μπαλκίζα) στα Τούρκικα.

Πώς προσφωνούσε ο γαμπρός τον πεθερό του;

Πατέρα ή πεθερέ

Πώς την πεθερά του;

Μητέρα και πεθερά

Πώς τον αδελφό και την αδελφή της γυναίκας του;

Κουνιαδό - κουνιάδος (πλην τα κουνάδια)

Πώς προσφωνούσε ο πεθερός το γαμπρό;

Γαμπρέ

Πώς προσφωνούσε το γαμπρό η πεθερά;

Γαμπρέ και παιδί μου

Πώς προσφωνούσαν το γαμπρό τα αδέλφια της νύφης;

Γαμπρέ

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφοί του γαμπρού;

Νύφη

Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφές του γαμπρού;

Νύφη

Πώς προσφωνούσε ο σύζυγος τη σύζυγο και πώς αυτή τον άνδρα της;

Γυναίκα και η σύζυγος τον σύζυγο άνδρα μου ή με το όνομά του.

Πώς όριζαν τα βαφτιστικά ονόματα των παιδιών; (του παππού απο τον πατέρα;), ποιό στο πρώτο κορίτσι; Πώς διάλεγαν τα ονόματα των υπόλοιπων παιδιών της οικογένειας; Σε ποιες περιπτώσεις μπορούσε ο νονός να δώσει όποιο όνομα ήθελε ο ίδιος;

Το πρώτο αγόρι έπαιρνε το όνομα του παππού από τον πατέρα. Το πρώτο κορίτσι έπαιρνε το όνομα της μητέρας της μάνας. Σε συνενόηση με τον νονό (σύντεκνο) έδιναν τα ονόματα στα υπόλοιπα παιδιά.

Μπορείτε να περιγράψετε σε γενικές γραμμές πώς μοιράζονταν οι δουλειές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες δηλαδή οι γυναίκες, εκτός απο τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών, ποιές άλλες δουλειές έκαναν (π.χ κουβαλούσαν τα ξύλα, το νερ

Οι γυναίκες κυρίως ασχολούνταν με γυναικείες εργσίες και οι άνδρες με τις ανδρικές.

Ποιες απο τις αγροτικές δουλειές έκαναν οι γυναίκες;

Βοηθούσαν λίγο στον τρύγο και στα μποστάνικα και όχι όλες αλλα μερικές.

Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την κτηνοτροφία εκτελούσαν οι γυναίκες;

Δεν είχαν σχέσεις με την κτηνοτροφία.

Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την αλιεία εκτελούσαν οι γυναίκες;

Ελάχιστες στο καθάρισμα των διχτυών.

Αν στο χωριό υπήρχαν βιοτεχνίες περιγράψτε, αν είναι δυνατόν, ποια ήταν η συμμετοχή των γυναικών:

Δεν υπήρχαν βιοτεχνίες στο χωριό.

Ποιες θεωρούσαν αποκλειστικά ανδρικές δουλειές;

Όλες σχεδόν οι εργασίες εκτός από του σπιτιού.

Τα παιδιά απο ποια ηλικία άρχιζαν να βοηθούν στις δουλειές; Ποιες δουλειές ανέθεταν στα αγόρια και ποιες στα κορίτσια;

Μετά την αποφοίτηση από το δημοτικό όσο δεν πήγαιναν σε ανώτερες σπουδές βοηθούσαν τους γονείς στις εργασίες τους. Τα αγόρια του πατεράδες και τα κορίτσια τις μητέρες.

Ποιες ήταν οι συνήθειες του τόπου σχετικά με τους γάμους; Τα παιδιά μιας οικογένειεας παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους ή έπρεπε πρώτα να παντρευτούν όλα τα κορίτσια και έπειτα τα αγόρια της οικογένειας;

Οι γάμοι γίνοντνα με προξενιά παλαιότερα και δεν υπήρχε μεταγενέστερα χρόνια πρόβλημα ηλικίας ή φύλου αλλά το τυχερό του παιδιού.

Ποια θεωρούσαν ως κανονική ηλικία γάμου για τις γυναίκες και ποια για τους άνδρες; Ήταν επιτρεπτό ή συνηθισμένο η γυναίκα να είναι μεγαλύτερη απο τον άνδρα;

Κανονική ηλικία για γάμο θεωρούνταν από 17 μέχρι 25 και οι γυναίκες έπρεπε να είναι μικρότερες από τους άνδρες.

Η συνήθεια ήταν ο γαμπρός και η νύφη να είναι απο το ίδιο χωριό; Αν όχι απο ποια χωριά διάλεγαν συνήθως τους γαμπρούς και απο ποια τις νύφες; Μπορείτε να τα ονοματίσετε;

Δεν υπήρχε διάκριση καταγωγής γαμπρού ή νύφης αλλά οπωσδήποτε η ξενομανία υπήρχε.

Που εγκαθίστατο το νέο ζευγάρι μετά το γάμο; στο πατρικό του γαμπρού; στο πατρικό της νύφης; σε κάποιο καινούριο σπίτι; αποτελούσε το σπίτι αυτό προίκα της νύφης;

Ανάλογα με την συμφωνία και της οικονομική τους κατάσταση.

Συνέβαινε μήπως όλα τα αγόρια μιας οικογένειας, όταν παντρεύονταν, να φέρνουν τις γυναίκες τους στο πατρικό τους; Τι γινόταν τότε; Ζούσαν όλοι μαζί, εργάζονταν, έτρωγαν μαζί, κοιμόνταν κάτω απο την ίδια στέγη;

Η πατριαρχική ζωή δεν ίσχυε στους Ν. Επιβάτες.

Κρατούσαν τα αδέλφια την περιουσία αδιαίρετη;

Όχι ο καθένας έπαιρνε το μερίδιο του αν βέβαια του έδινε ο πατέρας.

Πότε χώριζαν τα αδέλφια; Όταν πέθαινε ο πατέρας; Όταν γίνονται πολλοί και δεν τους χωρούσε πια το σπίτι; Ποιοι λόγοι μπορούσαν να επισπευσουν το χωρισμό των αδελφών;

Μετά τον γάμο χώριζαν τα αδέλφια από τους γονείς.

Όταν όλα τα παιδιά άνοιγαν δικό τους σπιτικό, ποιος παρέμενε στο πατρικό μαζί με τους γονείς; Ο μεγαλύτερος γιος; Η μεγαλύτερη κόρη; Ο μικρότερος γιος; Η μικρότερη κόρη; Οποιο παιδί θα διάλεγαν οι γονείς;

Όποιο δίαλεγαν οι γονείς, συνήθως όμως, ο πιο μικρός αλλά πολλές φορές και η κόρη.

Σε ποιες περιπτώσεις μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο;

Σώγαμπρο, έπαιρναν όταν οι γονείς δεν ήταν ευχαριστημένοι από τα αγόρια τους ή είχαν μοναχοκόρη.

Πήγαιναν ποτέ σώγαμπροι άνθρωποι που διέθεταν οι ίδιοι περιουσία;

Όχι το θεωρούσαν υποτιμητικό εκτός και αν υπήρχαν άλλα συμφέρονταν καιτά την κρίση του γαμπρού.

Τι γινόταν στις περιπτώσεις που η οικογένεια είχε δύο ή τρια κορίτσια; Για ποιο έπαιρναν το σώγαμπρο; Για το μεγαλύτερο; Για το μικρότερο;

Κατά την κρίση των γονιών και του γαμπρού.

Αν μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο πώς μοιραζόταν η πατρική περιουσία; Ήταν μήπως υποχρεωμένος ο πεθερός να γράψει στο ΄πονομα του γαμπρού μέρος της περιουσίας του;

Δεν ήταν τίποτε απόλυτο σχετικά με την πατρική περιουσία. Το μερτικό το έγραφε ο πατέρας στην κόρη ή τον γαμπρό κατά περίπτωση και συμφωνία.

Τι γινόταν σ αυτές τις περιπτώσεις με τα επώνυμα; Μήπως έπαιρνε ο γαμπρός το επώνυμο του πεθερού; Τα παιδιά ποιανού το επώνυμο έπαιρναν; Μπορείτε να αναφέρετε ένα παράδειγμα;

Η νύφη είχε το επώνυμο του άνδρα της καθώς και τα παιδιά του πατέρα της.

Πότε δυο άτομα δεν μπορούσαν, λόγω συγγένειας, να παντρευτούν μεταξύ τους; Υπήρξε ποτέ στο χωριό περίπτωση γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων; Αν ναι, ήταν εξαδέλφια απο πατέρα ή απο μητέρα;

Δεν μπορούσαν να παντρετούν αν ήταν πρώτα ή και δεύτερα ξαδέλφια.

Για τα δεύτερα εξαδέλφια, αν ήθελαν να παντρευτούν, υπήρχε κώλυμα;

Υπήρχε

Μήπως δύο άτομα δεν μπορούσαν να παντρευτούν αν είχαν κοινό επώνυμο;

Δεν υπήρχαν κοινά επώνυμα εκτός από τα συγγενικά.

Υπήρξαν παλαιότερα στο χωριό περιπτώσεις διαζυγίων; Αν ναι για ποιους κυρίως λόγους;

Ήταν μεγάλη ντροπή να χωρίσουν. Γιαυτό δεν υπήρχαν διαζύγια.

Ποιος συνήθως στεφάνωνε το ζευγάρι; Ο νονός του γαμπρού ή ο νονός της νύφς;

Προτεραιότητα είχε στο στεφάνωμα ο νονός του γαμπρού.

Ποιος βάφτιζε το πρώτο και ποιοι τα υπόλοιπα παιδιά του ζευγαριού; Μήπως όλα τα παιδιά μιας οικογένειας είχαν τον ίδιο νονό;

Τα παιδιά τα βάφτιζε ο κουμπάρος και πολλές φορές και όλα τα παιδιά ανάλογα με την οικονομική ευχέρεια.

Στις περιπτώσεις που μια οικογένεια άλλαζε κουμπάρο ή ήθελε να βρει έναν καινούριο, προτιμούσαν να είναι κάποιος συγγενής ή φίλος ή κάποιος πλούσιος και κοινωνικά ανώτερος;

Αυτό γινόταν περίσταση.

Μεταξύ οικογενειών που συνδέονταν με κουμπαριά, επιτρεπόταν ή απαγορευόταν ο γάμος;

Δεν επτιρεπόταν ο γάμος μεταξύ μελών οικογενειών κουμπάρων.

Δυο παιδιά που είχαν τον ίδιο νονό μπορούσαν ποτέ να παντρευτούν μεταξύ τους;

Μπορεί να είχαν τον ίδιο νονό αλλά ο γάμος δεν επιτρεπόταν.

Ποιες ήταν τότε οι αμοιβαίες υποχρεώσεις τους;

Δεν υπήρχε αυτό το έθιμο.

Αδελφοποιτοί μπορούσαν να γίνουν μόνον οι άνδρες μεταξύ τους; Γυναίκα με γυναίκα ή γυναίκα με άνδρα μπορούσαν να γίνουν αδελφοποιτοί;

Δεν υπήρχε τέτοια περίπτωση.

Υπήρχε παλαιότερα στο χωριό ο θεσμός της προίκας;

Ανάλογα με την οικονομική ευχέρεια υπήρχε.

Η προικοδοσία γινόταν προφορικά ή με προικοσύμφωνα; Πως ελέγοντο τα προικοσύμφωνα;

Συνήθως γινόταν προφορικά.

Μήπως εκτός απο τα προικοσύμφωνα γνωρίζετε να υπήρχε και κάποιο άλλο είδος γαμηλίων συμβολαίων;

Τα παλιά τα χρόνια στους Παλιούς Επιβάτες υπήρχαν προικοσύμφωνα.

Ποιοι συνέτασσαν και ποιοι υπέγραφαν τα προικοσύμφωνα;

Συνήθως τα προικοσύμφωνα τα συνέτασσε ο δάσκαλος, ο γραμματεάς ή κάποιος που ήξερε γράμματα. Τα υπέγραφαν οι μελόνυμφοι, οι διαθέτες και η γιουχταροδημογεροντία της εποχής εκείνης τα προσυπόγραφε και ο μητροπολίτης και παραδίδονταν αφού μεταφράζονταν στην … και εν συνεχέια στο υποθηκοφυλακείο ως πλήρης έγκυρα.

Εκτός απο τα είδη οικοσυσκευής και το ρουχισμό τι άλλο έπαιρνε συνήθως ένα κορίτσι ως προίκα; -Χρήματα; Πόσα περίπου;

Ανάλογα με την οικονομική ευχέρεια έπαιρναν χρήματα αλλά ελάχιστα και σπάνια λόγω φτώχιας.

Σπίτι; Επιπλωμένο;

Σπάνια, διότι ήταν φτωχοί.

Που; Στο χωριό; Σε κάποια γειτονική πόλη;

Στο χωριό

Χωράφια;

Το μερίδιο. 7 περίπου στρέμματα

Δέντρα; ζωα; καϊκια;

Όχι

Όλα τα κορίτσια μιας οικογένειας έπαιρναν την ίδια προίκα; Μήπως κάποιο απο αυτά (λ.χ η πρωτότοκη) έπαιρνε κατ έθιμο μεγαλύτερο μερίδιο;

Όχι γινόταν δίκαιη κατανομή.

Μήπως κάποιο απο τα κορίτσια της οικογένειας έπαιρνε προίκα ολόκληρη την πατρική περιουσία, ανεξάρτητας απο την ύπαρξη αλλων παιδιών, αγοριών ή κοριτσιών;

Όχι αυτό ήταν ασυνήθιστο στους Επιβάτες.

Μήπως η προίκα της μητέρας ( σπίτι, χρήματα ή άλλα αγαθα) μεταβιβαζόταν ως προίκα στις κόρες της; Στην περίπτωση αυτή, αν μια γυναίκα αποκτούσε μόνο γιους, σε ποιον μεταβιβαζόταν η προίκα της;

Την προίκα την έπαιρνε αυτός που θα γηροκομούσε την μητέρα και τον πατέρα.

Εκτός απο τον πατέρα είχαν μήπως και οι αδελφοί υποχρέωση να συνεισφέρουν στην προίκιση των κοριτσιών της οικογένειας; Μήπως αυτό συνέβαινε μόνο στις περιπτώσεις θανάτου του πατέρα;

Η υποχρέωση υπήρχε στις περιπτώσεις θανάτου του πατέρα.

Μια γυναίκα που έπαιρνε προίκα, είχε δικαίωμα να ζητήσει και κληρονομικό μερίδιο;

Εκτός από την προίκα του σπιτιού έπαιρνε μερίδιο και από τα χωράφια ή και από σπίτια.

Αν μια παντρεμένη γυναίκα πέθαινε άτεκνη, η προίκα της επιστρεφόταν στην οικογένειά της ή παρέμενε στον άνδρα της;

Αυτό το έθιμο γινόταν στους Π. Επιβάτες αλλά δεν ίσχυε στους πρόσφυγες των Ν. Επιβατών.

Μήπως στα μέρη σας υπήρχε η συνήθεια ο γαμπρός να δίνει ζώα ή αλλά πράγματα στον πεθερό πρίν απο το γάμο; Πως λεγόταν η προσφορά αυτή;

Ο γαμπρός έπαιρνε και δεν έδινε προίκα.

Πως γινόταν η μεταβίβαση της πατρικής περιουσίας στα αγόρια της οικογένειας; Πότε, με άλλα λόγια, τα αγόρια της οικογένειας έπαιρναν το μερίδιο που τους αναλογούσε; Κατά τη στιγμή του γάμου τους; Υστερα απο το θάνατο του πατέρα; Ύστερα απο το θάνατο και τ

Ανάλογα με τις περιστάσεις.

Ολα τα αγόρια της οικογένειας κληρονομούσαν ίσα μερίδια ή μήπως κάποιο απο αυτά, π.χ ο πρωτότοκος ή ο υστερότοκος κληρονομούσε μεγαλύτερο μερίδιο της πατρικής περιουσίας;

Συνήθως ο υστερότοκος που έμενε με τους γονείς έπαιρνε κάπως μεγαλύτερο μερίδιο.

Το μερίδιο που έπαιρναν τα κορίτσια της οικογένειας (είτε ως προίκα είτε ως κληρονομική μερίδα) ήταν ίσο, μικρότερο ή μεγαλύτερο απο το μερίδιο που έπαιρναν τα αγόρια;

Το μερίδιο πήγαινε ανάλογα με τον συνολικό κλήρο, γινόταν δίκαη συνήθως κατανομή.

Η μεταβίβαση της περιουσίας γινόταν συνήθως προφορικά ή με διαθήκη;

Προφορικά και με διαθήκη κατά περίπτωση.

Μήπως το μοίρασμα της κληρονομιάς γινόταν με λαχνό; Σε ποιες περιπτώσεις ίσχυε αυτός ο τρόπς και μεταξύ ποιων συγγενών γινόταν το μοίρασμα;

Όχι το μοίρασμα της κληρονομιάς δεν γινόταν με λαχνό.

Αν πέθαινε πρώτα ο σύζυγος, τι μερίδιο της περιουσίας αναλογούσε στη γυναίκα, στην περίπτωση που υπήρχαν παιδιά απο το γάμο;

Αν πέθαινε ο σύζυγος η περιουσία μεταβιβαζόταν στην γυναίκα του και τα παιδιά.

Αν δεν υπήρχαν παιδιά, εκτός απο τη γυναίκα, ποιοι άλλοι είχαν κληρονομικά δικαιώματα και σε ποιες περιπτώσεις;

Η γυναίκα και χωρίς παιδιά δικαιούταν το μισό μερίδιο σύμφωνα με τον εποικιστικό νόμο.

Αν κάποιος αποκτούσε μόνο κόρες, όταν πέθαινε τον κληρονομούσαν οι κόρες του ή οι αδελφοί του;

Οι κόρες ήταν οι νόμιμοι κληρονομοι του πατέρα.

Ένα παιδί μπορούσε να κληρονομήσει τον αδελφό του πατέρα του, στην περίπτωση που αυτός δεν είχε παιδιά; Συνέβαινε το ίδιο και με τον αδελφό της μητέρας του;

Σύμφωνα με τον εποικιστικό νόμο δεν μπορούσε να κληρονομήσει ο ανεψιός τον θείο.

Σε ποιες περιπτώσεις ένα ζευγάρι αποφάσιζε να υιοθετήσει ένα παιδί; Αν δεν είχε καθόλου πιαδιά ή αν είχε μόνο κορίτσια;

Η υιοθεσία γινόταν σε περιπτώσεις που δεν είχε το ανδρόγυνο καθόλου παιδιά.

Ποια παιδιά προτιμούσαν σ αυτές τις περιπτώσεις; Παιδιά αδελφών; Μακρινών συγγενών; ορφανά;

Περισσότερο προτιμούσαν ορφανά.

Τι κληρονομικά δικαιώματα είχε ένα υιοθετημένο παιδί;

Αν ήταν νόμιμη υιοθεσία είχε τα δικαιώματα κανονικού παιδιού αμέσως μετά την ενηλικίωση.

Creative Commons

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/