Πρινές Ρεθύμνου
Ενότητα:
Αρχειακό και οπτικο-ακουστικό υλικό ερευνών
Όνομα χωριού
Πρινές Ρεθύμνου
Περισσότερα...
Αριθμός
1253
Κοινότητα
Πρινέ
Επαρχία
Ρεθύμνης
Νομός
Ρεθύμνου
Ποιό είναι το παλαιότερο όνομα του χωριού (αν υπάρχει);
Από παλαιά Πρινές. Παλαιότερα ήταν χτισμένο λίγο πιο πάνω από την σημερινή του θέση σε τοποθεσία που λεγόταν Κάνεβα (πλ).
Μήπως το χωριό κατοικείται κυρίως από πρόσφυγες (πχ.χ Ποντίους, Μικρασιάτες ή άλλους - ποιούς; ) ή Σαρακατσάνους, Αρβανίτε, Πομάκους ή άλλες ομάδες;
Όχι
Αν όχι, υπάρχουν μήπως οικογένειες που ανήκουν σε κάποια ή σε κάποιες από τις παραπάνω ομάδες; Πόσες περίπου;
2-3 οικογένειες από την Μικρά Ασία. Πριν λίγα χρόνια ήταν 5-6 οικογένειες.
Οι ομάδες αυτές κατοικούσαν, παλαιότερα, σε ιδιαίτερους οικισμούς (μαχαλάδες);
Όχι
Ποιές διαλέκτους μιλούσαν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού;
Κρητική
Πόσες εκκλησίες υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό; Μήοως ξέρετε πότε είχε χτιστεί η πρώτη;
Επτά. Ίσως ο Άη Στέφανος να είναι η παλαιότερη εκκλησία.
Σε ποιούς ανήκαν; Μήπως ήταν οικογενειακές;
Κοινοτικές. Υπήρχαν όμως κι ακόμη υπάρχουν τρεις ακόμη που ήταν κτισμένες σε χωράφια ιδιωτών. Και αυτές όμως είναι κοινοτικές. Τα χωράφια όμως ανήκουν σε ιδιώτες.
Πόσα νεκροταφεία υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό;
Παλαιά υπήρχε ένα "μεζάρι", τουρκικό νεκροταφείο. Το ελληνικό ήταν ένα στη σημερινή τοποθεσία με εκκλησία του Άη Γεωργίου. Η μόνη διαφορά είναι ότι το 1935 άλλαξαν τοποθεσία ενταφιασμού των νεκρών για να μη φαίνονται τα μνήματα από τον δρόμο.
Πότε για πρώτη φορά λειτούργησε σχολείο στο χωριό;
Από παλαιά. Έχει αλλάξει το κτήριο μόνο.
Ποιές ήταν οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων γύρω στα 1940;
Γεωργία+κτηνοτροφία
Αν υπήρχε γεωργία, ποια κυρίως προϊόντα καλλιεργούντο;
Ελιά (λάδι), χαρούπια, αμπέλια (κρασί)+σιτηρά, βελανίδι
Ποιά από τα γεωργικά προϊόντα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και ποιά για το εμπόριο;
Στο εμπόριο πήγαιναν το λάδι και τα χαρούπια. Μπορεί όμως να έστελναν και από τα σιτηρά ένα "μιζόνι" ή ένα "γομάρι" (μικρό+μεγαλύτερο σακί) όταν είχαν ανάγκη χρημάτων. Με το λάδι κρατούσε το γεμεκλίκι του= το λάδι της χρονιάς και το υπόλοιπο το έστελνε στο εμπόριο.
Σήμερα ποιά προϊόντα καλλιεργούνται στην περιοχή; Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες; Αν υπάρχουν νέες, από πότε περίπου έχουν αρχίσει;
Διατηρούνται τα παραδοσιακά. Έπαψαν όμως να καλλιεργούν σιτηρά (παίρνουν έτοιμο αλεύρι) και μειώθηκε η σημασία των χαρουπιών που χρησιμοποιούνται για ζωοτροφές. Μετά τον πόλεμο έβαλαν λίγα ψυχανθήπου και αυτά εγκαταλεύφθηκαν και λίγα περιβόλια.
Παλαιότερα το χωριό ήταν τσιφλίκι, βακούφι ή κεφαλοχώρι;
Παλαιότερα στο χωριό υπήρχαν Κρητότουρκοι. Ένα μέρος των κτημάτων ανήκε στους Μπέηδες του χωριού. Πολλά απ' αυτά πουλήθηκαν στους Έλληνες.
Αν ήταν τσιφλίκι ή βακούφι ποιές οικονομικές υποχρεώσεις (δοσίματα) είχαν οι καλλιεργητές προς τους γαιοκτήμονες (τσιφλικούχους) ή τα μοναστήρια;
Πριν την αναχώρηση των Τούρκων ή δόθηκαν ως ανταλλάξιμα στους πρόσφυγες. Υπάρχει και λίγη περιουσία της εκκλησίας που λέγεται μοναστηριακή αλλά δεν είναι μοναστήρι, αλλά εκκλησία. Αυτή την νοικιάζει η εκκλησία η εκκλησία στους κατοίκους του χωριού. Δεν είναι όμως άξια λόγου.
Υπήρξαν μήπως ποτέ τα χτήματα της περιοχής εθνικές γαϊες;
Όχι
Απο πόσα στρέμματα και πάνω ένας κλήρος εθεωρείτο μεγάλος;
100. Κάποιος είχε πολύ περισσότερα. Αυτός έμενε στο Ρέθυμνο.
Πόσοι απο τους κατοίκους του χωριού είχαν τέτοιους μεγάλους κλήρους;
3-4 οικογένειες εκτός της οικογένειας του προαναφερθέντος.
Σήμερα ποιο είναι το μέγεθος ενός μέσου γεωργικού κλήρου;
20-30 στρέμματα
Υπήρχε στο χωριό κτηνοτροφία;
Κοπαδιάρικα, κυρίως πρόβατα
Πότε άρχισε να υπάρχει οικόσιτη κτηνοτροφία στο χωριό;
Υπήρχε πάντα αλλά ήταν ασήμαντη.
Υπήρχαν τσελιγκάτα στην περιοχή; Πόσα; Εξακολουθούν να υπάρχουν;
Όχι Το σύνολο της ποιμενικής κτηνοτροφίας ανερχόταν σε 1500 πρόβατα. Η κάθε οικογένεια είχε 60-70. Σήμερα υπάχρουν 500 περίπου πρόβατα, φρακτά και ελευθέρας βοσκής, επειδή έχουν τα κλαδιά, το χειμαδιό. Σήμερα όμως υπάρχει συστηματική κτηνοτροφία και ειδικότερα χοιροτροφία +πτηνοτροφεία. Πολλές οικογένειες σήμερα έχουν μηχανές που βγάζουν κοτόπουλα. Εκτός από τις μικρές υπάρχει και μία πολύ μεγάλη εγκατάσταση παραγωγής χοίρων.
Μήπως οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αλιεία;
Όχι
Μήπως παλαιότερα υπήρχαν στο χωριό οργανωμένες βιοτεχνίες; (εννοείται ως κύρια και συστηματική απασχόληση μιας μερίδας των κατοίκων του χωριού). Τί είδους βιοτεχνίες ήταν;
Όχι
Μήπως οι παλαιότεροι θυμούνται ή γνωρίζουν στοιχεία σχετικά με προηγούμενη κοινοτική οργάνωση, τυχόν ύπαρξη κοινοτικών αρχόντων και κοινοτικών συμβουλίων;
Πολύ παλιά υπήρχε ο τέως δήμος Ατσιπόπουλου από τον οποίο απεχωρίσθησαν και έγινε ξεχωριστή κοινότητα με έδρα τον Πρινέ. Στην οποία μετείχαν και τα χωριά Γεράνι + Βεδέροι. Τώρα μόνο οι Βεδέροι ανήκουν στην κοινότητα. Πριν από τον πόλεμο ίσχυε το σημερινό σύστημα κοινοτικής οργάνωσης.
Ποιους φόρους πλήρωναν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού; Σε ποιούς τους πλήρωναν;
Πλήρωναν τη δεκάτη στους ενοικιαστές των φόρων, τους μουκατάδες. Αυτό ίσχυε μέχρι το 1940.
Σε πόσες κοινωνικές τάξεις χωρίζονταν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού και πως διακρίνονταν μεταξύ τους;
Κάποιες οικογένειες ήταν πιο εύπορες. Η μία πολύ πλούσια δεν έμενε στο χωριό. Γενικά όμως δεν ήταν (υπήρχε) φανερή κοινωνική διαφορά.
Ηταν συνηθισμένο οι κάτοικοι του χωριού να προσφέρουν την εργασία τους χωρίς αμοιβή για την εκτέλεση έργων που τυχόν ήταν αναγκαία στην κοινότητα (π.χ. χτίσιμο σχολείου, εκκλησίας, κατασκευή δρόμου κ.α ;
Παλαιότερα υπήρχε προθυμία προσφοράς εκτός απ' αυτά το υποχρεωτικό που προέβλεπε ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων οι άνθρωποι επιζητούσαν να βοηθήσουν στην εκτέλεση κοινοτικών έργων.
Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική για όλους τους άνδρες; Απο ποιά ήλικία; Γυναίκες συμμετείχαν;
Ήταν υποχρεωτική για τους άνδρες +γυναίκες κατά τον Κώδικα από 18-60. Στα ημεροκάματα όμως που έβαζε η κοινότητα οι γυναίκες απαλλάσσοντο λόγω ειδικών συνθηκών όπως έγραφαν, Δηλαδή οι τοπικές αντιλήψεις δεν ήθελαν να εργάζεται η γυναίκα σε δουλειές που ήταν οπωσδήποτε βαρειές.
Αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, τον τιμωρούσαν; Πως;
Εφόσον υπήρχε προσφορά δεν υπήρχε λόγος καταμερισμού και αποστολής του ποσού στο δημόσιο ταμείο.
Ήταν η αλληλοβοήθεια συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στις οικογένειες της κοινότητας; Σε ποιες κυρίως εργασίες ίσχυε: στις πιο επείγουσες γεωργικές εργασίες όπως π.χ τρύγος, θέρος ή σε όλες ανεξαιρέτως τις γεωργικές εργασίες;
Υπήρχε και μεγάλη, τα λεγόμενα αδιαρτά. Σ' όλες τις γεωργικές δουλειές ιδίως στο λιομάζεμα, στο θέρος, στον τρύγο.
Εκτός απο τις γεωργικές εργασίες σε ποιες άλλες περιπτώσεις ίσχυε η αλληλοβοήθεια (π.χ για το χτίσιμο των σπιτιών);
Στο ρίξιμο της πλάκας ήταν απαραίτητη η αλληλοβοήθεια γιατί εχρειάζοντο πολλά άτομα.
Μήπως η αλληλοβοήθεια ήταν περισσότερο αναπτυγμένη μεταξύ των γυναικών; Για ποιες κυρίως δουλειές;
Το ίδιο, ανάλογα με τις δουλειές βοηθούσαν οι άνδρες και οι γυναίκες.
Πόσα μέλη αποτελούσαν συνήθως μιαν οικογένεια; Μπορείτε να τα ονοματίσετε (π.χ. ο πατέρας του άνδρα, ο αδελφός της γυναίκας κ.ο.κ.);
Γονείς και 4-8 παιδιά και ανάλογα με τις οικογένειες ο παππούς+η γιαγιά.
Πως προσφωνούσαν τα παιδιά τον πατέρα τους και πως τη μητέρα τους;
Πατέρα/μητέρα+μπμπά, μαμά καμιά φορά παλαιότερα και εφέντη.
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον πατέρα του πατέρα του;
Παππού
Πώς τη μητέρα του πατέρα του;
Γιαγιά
Πως τον πατέρα της μητέρας του;
Παππού
Πώς τη μητέρα της μητέρας του;
Λάλα
Πώς προσφωνούσε ο παππούς τα εγγόνια του;
Με το όνομά τους. Καμιά φορά και "έλα μωρέ παιδί μου". Αυτό όμως ίσχυε για όλους τους μεγάλους, συγγενείς ή μη προς νεώτερους.
Πώς προσφωνούσε η γιαγιά τα εγγόνια της;
Με το όνομά τους
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τους αδελφούς του;
Με το όνομά τους
Πώς τις αδελφές του;
Με το όνομά τους
Υπήρχαν μήπως ιδιαίτεροι όροι για το μεγαλύτερο αδελφό;
Όχι
Για τη μεγαλύτερη αδελφή;
Όχι
Πώς προσφωνούσαν τα μεγαλύτερα αδέλφια τα μικρότερα;
Με το όνομά τους/η "κανιάς" το μικρό.
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον αδελφό του πατέρα του;
Μπάρμπα (αν ήταν πολύ μεγάλος σε ηλικία, ειδάλλως τον προσφωνούσε θείο που είναι περισσότερο αστικός όρος).
Πώς την αδελφή του πατέρα του;
Θείο
Πώς τον αδελφό και πώς την αδελφή της μητέρας του;
Όπως και το προηγούμενο.
Πώς προσφωνούσαν οι θείοι τα ανήψια τους;
Με το όνομά τους.
Πώς προσφωνούσαν οι γονείς το αγόρι τους και πώς το κορίτσι τους;
Με το όνομά τους
Υπήρχαν ειδικά ονόματα για τα πρωτότοκα παιδιά; Για τα υστερότοκα;
Για το υστερότοκο ψιμάκι "κανιάς"
Πώς ονομάζοντν τα παιδιά απο άλλον πατέρα ή άλλη μητέρα;
Αλληλαδέλφια
Πώς ονομάζονταν τα δίδυμα;
Μπραγάρι (για τα πρόβατα κυρίως χρησιμοποιούσαν αυτή την λέξη).
Πώς προσφωνούσαν οι γονείς του γαμπρού τους γονείς της νύφης;
Συμπεθέρους
Πώς προσφωνούσε η νύφη τον πεθερό της;
Πατέρα
Πώς την πεθερά της;
Μητέρα
Πώς τον αδελφό και την αδελφή του άνδρα της;
Με το όνομά τους.
Πώς προσφωνούσε ο γαμπρός τον πεθερό του;
Πατέρα
Πώς την πεθερά του;
Μητέρα
Πώς τον αδελφό και την αδελφή της γυναίκας του;
Με το όνομά τους
Πώς προσφωνούσε ο πεθερός το γαμπρό;
Με το όνομά του
Πώς προσφωνούσε το γαμπρό η πεθερά;
Με το όνομά του
Πώς προσφωνούσαν το γαμπρό τα αδέλφια της νύφης;
Με το όνομά του
Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφοί του γαμπρού;
Με το όνομά τους
Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφές του γαμπρού;
Με το όνομά της
Πώς προσφωνούσε ο σύζυγος τη σύζυγο και πώς αυτή τον άνδρα της;
Παλαιότερα ο σύζυγος τη φώναζε μπρε συ ήταν υποτιμητικό. Μπορούσε όμως και η γυναίκα να τον φωνάζει έτσι.
Πώς όριζαν τα βαφτιστικά ονόματα των παιδιών; (του παππού απο τον πατέρα;), ποιό στο πρώτο κορίτσι; Πώς διάλεγαν τα ονόματα των υπόλοιπων παιδιών της οικογένειας; Σε ποιες περιπτώσεις μπορούσε ο νονός να δώσει όποιο όνομα ήθελε ο ίδιος;
Με σειρά, πρώτα των γονιών του άνδρα και μετά των γονιών της γυναίκας (κ κανόνας). Κατόπιν αδέιας των γονιών ο νονός έβγαζε το όνομα που ήθελε. "Ο μπουνταλάς νονός βγάνει το όνομά του έλεγαν γι' αυτόν τον ελαφρόμυαλο, τον παραβάτη των εθίμων που αποφάσιζε να δώσει το όνομά του στον βαφτισιμιό του.
Μπορείτε να περιγράψετε σε γενικές γραμμές πώς μοιράζονταν οι δουλειές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες δηλαδή οι γυναίκες, εκτός απο τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών, ποιές άλλες δουλειές έκαναν (π.χ κουβαλούσαν τα ξύλα, το νερ
Μάζεμα ελιών, στο θέρος, στον τρύγο. Πολλές δούλευαν με ημερομίσθιο στο μάζεμα των ελιών και έπαιρναν μία οκά λάδι. Γι' αυτό της έλεγαν "οκαδιάρες".
Ποιες απο τις αγροτικές δουλειές έκαναν οι γυναίκες;
Ήταν κυρίως δουλειές των ανδρών εκτός και υπήρχαν ανάγκες σε χέρια στην οικογένεια οπότε μπορούσε και η γυναίκα να κάνει το τυρί ή το άρμεγμα.
Ποιες θεωρούσαν αποκλειστικά ανδρικές δουλειές;
Όποιες απαιτούσαν σωματική δύναμη, π.χ. Το όργωμα ή το φόρτωμα των ζώων.
Τα παιδιά απο ποια ηλικία άρχιζαν να βοηθούν στις δουλειές; Ποιες δουλειές ανέθεταν στα αγόρια και ποιες στα κορίτσια;
Ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειας. Βοηθητικές ανδρών+γυναικών.
Ποιες ήταν οι συνήθειες του τόπου σχετικά με τους γάμους; Τα παιδιά μιας οικογένειεας παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους ή έπρεπε πρώτα να παντρευτούν όλα τα κορίτσια και έπειτα τα αγόρια της οικογένειας;
Ακολουθούσαν τον κανόνα που ήθελε πρώτα τα κορίτσια και μετά τα αγόρια. Πολλά αγόρια έμεναν άγαμα γιατί η μεγάλη αδελφή δεν παντρεύτηκε επειδή ήταν άσχημη ή ιδιότροπη.
Ποια θεωρούσαν ως κανονική ηλικία γάμου για τις γυναίκες και ποια για τους άνδρες; Ήταν επιτρεπτό ή συνηθισμένο η γυναίκα να είναι μεγαλύτερη απο τον άνδρα;
20-25 οι γυναίκες και οπωσδήποτε μετά τον στρατό οι άνδρες οι οποίοι αν δεν είχαν αφυπηρετήσει δεν μπορούσαν να μπουν ούτε στο καφενείο του χωριού. Αρκούσε κάποιος μικρότερος να κοιτάξει χωρίς να μπει μέσα στο καφενείο για να τον μοτσάρουν (μοτσαίρνω=αποπέμπω).
Η συνήθεια ήταν ο γαμπρός και η νύφη να είναι απο το ίδιο χωριό; Αν όχι απο ποια χωριά διάλεγαν συνήθως τους γαμπρούς και απο ποια τις νύφες; Μπορείτε να τα ονοματίσετε;
Συνήθως προτιμούσαν από το ίδιο χωριό ή από κοντινά χωριά. "Παπούτσι από τον τόπο σου που λένε".
Που εγκαθίστατο το νέο ζευγάρι μετά το γάμο; στο πατρικό του γαμπρού; στο πατρικό της νύφης; σε κάποιο καινούριο σπίτι; αποτελούσε το σπίτι αυτό προίκα της νύφης;
Το πιο ταιριαστό να έχει ο άνδρας σπίτι. Ήταν όμως και θέμα συμφωνίας κατά το προξενειό που γινόταν. Μπορούσε να μείνει το ζευγάρι και στο σπίτι της νύφης. Δεν είχε. Δεν θεωρείτο σώγαμπρος αν είταν από το ίδιο χωριό.
Συνέβαινε μήπως όλα τα αγόρια μιας οικογένειας, όταν παντρεύονταν, να φέρνουν τις γυναίκες τους στο πατρικό τους; Τι γινόταν τότε; Ζούσαν όλοι μαζί, εργάζονταν, έτρωγαν μαζί, κοιμόνταν κάτω απο την ίδια στέγη;
Συνήθως ζούσαν χωριστά. Μπορεί ανάγκες να επέβαλαν σε κάποιες οικογένειες να ζουν μαζί αλλά αυτό ήταν για λίγο διάστημα ώσπου να φτιάξουν ξεχωριστό σπίτι. Ο ίδιος ο πληροφορητής έμεινε μετά το γάμο του στο πατρικό σπίτι 7 χρόνια. Μετά μετώκησε στο σημερινό σπίτι που ανήκε στην γυναίκα του.
Κρατούσαν τα αδέλφια την περιουσία αδιαίρετη;
Συνήθως την χώριζαν.
Πότε χώριζαν τα αδέλφια; Όταν πέθαινε ο πατέρας; Όταν γίνονται πολλοί και δεν τους χωρούσε πια το σπίτι; Ποιοι λόγοι μπορούσαν να επισπευσουν το χωρισμό των αδελφών;
Με το γάμο των παιδιών αποφάσιζε ο πατέρας τί θα πάρει κάθε παιδί. Η από φασή του ήταν συμβόλαιο κανένας δεν αντιδρούσε.
Όταν όλα τα παιδιά άνοιγαν δικό τους σπιτικό, ποιος παρέμενε στο πατρικό μαζί με τους γονείς; Ο μεγαλύτερος γιος; Η μεγαλύτερη κόρη; Ο μικρότερος γιος; Η μικρότερη κόρη; Οποιο παιδί θα διάλεγαν οι γονείς;
Συνήθως ο μικρότερος γιος που είχε και την φροντίδα των γονιών. Μερικοί όμως και από τους παλιούς έβγαζαν τους γονείς από τα σπίτια τους.
Σε ποιες περιπτώσεις μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο;
Έπρεπε να έχει κόρες. Δεν ήταν όμως και απαραίτητο.
Πήγαιναν ποτέ σώγαμπροι άνθρωποι που διέθεταν οι ίδιοι περιουσία;
Συνήθως πήγαιναν φτωχού από άλλο χωριό.
Τι γινόταν στις περιπτώσεις που η οικογένεια είχε δύο ή τρια κορίτσια; Για ποιο έπαιρναν το σώγαμπρο; Για το μεγαλύτερο; Για το μικρότερο;
Εξαρτίοταν
Αν μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο πώς μοιραζόταν η πατρική περιουσία; Ήταν μήπως υποχρεωμένος ο πεθερός να γράψει στο ΄πονομα του γαμπρού μέρος της περιουσίας του;
Η περιουσία έμενε στην κόρη.
Τι γινόταν σ αυτές τις περιπτώσεις με τα επώνυμα; Μήπως έπαιρνε ο γαμπρός το επώνυμο του πεθερού; Τα παιδιά ποιανού το επώνυμο έπαιρναν; Μπορείτε να αναφέρετε ένα παράδειγμα;
Δεν άλλαζε ποτέ ο γαμπρός όνομα. Τα παιδία έπαιρναν το επώνυμο του πατέρα τους.
Πότε δυο άτομα δεν μπορούσαν, λόγω συγγένειας, να παντρευτούν μεταξύ τους; Υπήρξε ποτέ στο χωριό περίπτωση γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων; Αν ναι, ήταν εξαδέλφια απο πατέρα ή απο μητέρα;
Μέχρι και δεύτερα εξαδέλφια από το σόϊ της γυναίκας. Δεν υπάρχει περίπτωση γάμου πρώτων εξαδέλφων. Από την πλευρά του άνδρα και πιο μακρινοί συγγενείς.
Για τα δεύτερα εξαδέλφια, αν ήθελαν να παντρευτούν, υπήρχε κώλυμα;
Κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις γάμου δευτέρων εξαδέλφων υπάρχουν στο χωριό.
Μήπως δύο άτομα δεν μπορούσαν να παντρευτούν αν είχαν κοινό επώνυμο;
Αν ήταν του αυτού γένους (κοινό επώνυμο) και πέμπτα εξαδέλφια να ήταν δεν επαντρεύοντο.
Υπήρξαν παλαιότερα στο χωριό περιπτώσεις διαζυγίων; Αν ναι για ποιους κυρίως λόγους;
Όχι
Ποιος συνήθως στεφάνωνε το ζευγάρι; Ο νονός του γαμπρού ή ο νονός της νύφς;
Ο νονός του γαμπρού. Δεν ήταν όμως κανόνας.
Ποιος βάφτιζε το πρώτο και ποιοι τα υπόλοιπα παιδιά του ζευγαριού; Μήπως όλα τα παιδιά μιας οικογένειας είχαν τον ίδιο νονό;
Το συνήθειο ήταν όποιος στεφάνωνε να βαπτίζει και το πρώτο παιδί. Και εδώ όμως δεν ήταν κανόνας.
Στις περιπτώσεις που μια οικογένεια άλλαζε κουμπάρο ή ήθελε να βρει έναν καινούριο, προτιμούσαν να είναι κάποιος συγγενής ή φίλος ή κάποιος πλούσιος και κοινωνικά ανώτερος;
Φρόντιζαν να βρουν ένα φίλο, δηλαδή, ο άνδρας πάντα φρόντιζε. Οπωσδήποτε φρόντιζε να έχει ο σύντεκνος κάποια κοινωνική και οικονομική συγκρότηση. Ο ίδιος ο πληροφορητής χρησιμοποιούσε δύο δικηγόρους και δύο καθηγητές για νονούς των παιδιών του.
Μεταξύ οικογενειών που συνδέονταν με κουμπαριά, επιτρεπόταν ή απαγορευόταν ο γάμος;
Έλεγαν ότι τα μετά την συντεκνία παιδιά δεν μπορούσαν να παντρευτούν.
Δυο παιδιά που είχαν τον ίδιο νονό μπορούσαν ποτέ να παντρευτούν μεταξύ τους;
Όχι
Σε ποιες περιπτώσεις δυο άνθρωποι αποφάσιζαν να γίνουν αδελφοποιτοί;
Ήταν πολύ παλιό το έθιμο και έτσι δεν γνώριζε λεπτομέρειες.
Υπήρχε παλαιότερα στο χωριό ο θεσμός της προίκας;
Υπήρχε
Η προικοδοσία γινόταν προφορικά ή με προικοσύμφωνα; Πως ελέγοντο τα προικοσύμφωνα;
Παλαιά γινόταν μόνο προφορικά. Τα χαρτιά άρχισαν μετά το 1930 αλλά και τότε σπάνια κατέφευγαν σε συμβολαιογράφους.
Ποιοι συνέτασσαν και ποιοι υπέγραφαν τα προικοσύμφωνα;
Οι εγγράμματοι του χωριού, οι συμβαλλόμενοι (συμπέθεροι) και μάρτυρες.
Εκτός απο τα είδη οικοσυσκευής και το ρουχισμό τι άλλο έπαιρνε συνήθως ένα κορίτσι ως προίκα; -Χρήματα; Πόσα περίπου;
Αν είχε ο πατέρας έδινε και χρήματα
Χωράφια;
Το πιο συνηθισμένο να παίρνει.
Δέντρα; ζωα; καϊκια;
Κτήματα, χωράφια με δέντρα.
Όλα τα κορίτσια μιας οικογένειας έπαιρναν την ίδια προίκα; Μήπως κάποιο απο αυτά (λ.χ η πρωτότοκη) έπαιρνε κατ έθιμο μεγαλύτερο μερίδιο;
Γενικά γινόταν ισομερής κατανομή της περιουσίας.
Μήπως κάποιο απο τα κορίτσια της οικογένειας έπαιρνε προίκα ολόκληρη την πατρική περιουσία, ανεξάρτητας απο την ύπαρξη αλλων παιδιών, αγοριών ή κοριτσιών;
Όχι
Μήπως η προίκα της μητέρας ( σπίτι, χρήματα ή άλλα αγαθα) μεταβιβαζόταν ως προίκα στις κόρες της; Στην περίπτωση αυτή, αν μια γυναίκα αποκτούσε μόνο γιους, σε ποιον μεταβιβαζόταν η προίκα της;
Μοιράζετο ανάλογα σ' όλα τα παιδιά. Έμπαινε δηλαδή, και αυτή στην περιουσία του απτέρα και την μοιράζονταν ανάλογα τα παιδιά όλα, ανεξάρτητα από φύλο.
Εκτός απο τον πατέρα είχαν μήπως και οι αδελφοί υποχρέωση να συνεισφέρουν στην προίκιση των κοριτσιών της οικογένειας; Μήπως αυτό συνέβαινε μόνο στις περιπτώσεις θανάτου του πατέρα;
Γενικά υπήρχε μια υποχρέωση, ιδιαίτερα του πρωτότοκου μετά μάλιστα τον θάνατο του πατέρα.
Μια γυναίκα που έπαιρνε προίκα, είχε δικαίωμα να ζητήσει και κληρονομικό μερίδιο;
Αν γινόταν χαρτί την αποξένωναν και δεν είχε δικαίωμα να ζητήσει κληρονομικό μερίδιο.
Αν μια παντρεμένη γυναίκα πέθαινε άτεκνη, η προίκα της επιστρεφόταν στην οικογένειά της ή παρέμενε στον άνδρα της;
Ο άνδρας έπαιρνε ένα μερίδιο
Μήπως στα μέρη σας υπήρχε η συνήθεια ο γαμπρός να δίνει ζώα ή αλλά πράγματα στον πεθερό πρίν απο το γάμο; Πως λεγόταν η προσφορά αυτή;
Όχι
Πως γινόταν η μεταβίβαση της πατρικής περιουσίας στα αγόρια της οικογένειας; Πότε, με άλλα λόγια, τα αγόρια της οικογένειας έπαιρναν το μερίδιο που τους αναλογούσε; Κατά τη στιγμή του γάμου τους; Υστερα απο το θάνατο του πατέρα; Ύστερα απο το θάνατο και τ
Βλέπε 16+17
Ολα τα αγόρια της οικογένειας κληρονομούσαν ίσα μερίδια ή μήπως κάποιο απο αυτά, π.χ ο πρωτότοκος ή ο υστερότοκος κληρονομούσε μεγαλύτερο μερίδιο της πατρικής περιουσίας;
Ίδιο μερίδιο
Το μερίδιο που έπαιρναν τα κορίτσια της οικογένειας (είτε ως προίκα είτε ως κληρονομική μερίδα) ήταν ίσο, μικρότερο ή μεγαλύτερο απο το μερίδιο που έπαιρναν τα αγόρια;
Γενικά το ίδιο
Η μεταβίβαση της περιουσίας γινόταν συνήθως προφορικά ή με διαθήκη;
Κατά κανόνα προφορικά. Μπορεί όμως και γραπτά. Σπάνια όμως με συμβόλαιο (δηλαδή σε συμβολαιογράφο).
Μήπως το μοίρασμα της κληρονομιάς γινόταν με λαχνό; Σε ποιες περιπτώσεις ίσχυε αυτός ο τρόπς και μεταξύ ποιων συγγενών γινόταν το μοίρασμα;
Συνήθως δεχόταν το μοίρασμα του πατέρα. Ο λαχνός δεν ήταν συχνός.
Αν πέθαινε πρώτα ο σύζυγος, τι μερίδιο της περιουσίας αναλογούσε στη γυναίκα, στην περίπτωση που υπήρχαν παιδιά απο το γάμο;
Συνήθως τίποτε. Είχαν όμως υποχρέωση τα παιδιά περισσότερο από πριν να την συνδράμουν.
Αν δεν υπήρχαν παιδιά, εκτός απο τη γυναίκα, ποιοι άλλοι είχαν κληρονομικά δικαιώματα και σε ποιες περιπτώσεις;
Την περιουσία του ανδρός οι αδελφοί του.
Αν κάποιος αποκτούσε μόνο κόρες, όταν πέθαινε τον κληρονομούσαν οι κόρες του ή οι αδελφοί του;
Οι κόρες του
Ένα παιδί μπορούσε να κληρονομήσει τον αδελφό του πατέρα του, στην περίπτωση που αυτός δεν είχε παιδιά; Συνέβαινε το ίδιο και με τον αδελφό της μητέρας του;
Κληρονομούσε τον πατέρα του ή την μητέρα του.
Σε ποιες περιπτώσεις ένα ζευγάρι αποφάσιζε να υιοθετήσει ένα παιδί; Αν δεν είχε καθόλου πιαδιά ή αν είχε μόνο κορίτσια;
Δεν εγένοντο υιοθεσίες.
Creative Commons
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA