Raison et sentiment chez Platon
Ενότητα:
Άρθρα του περιοδικού "Φιλοσοφία"
Χρονολογία έκδοσης περιοδικού
1995-1996
Περισσότερα...
Τύπος
Επετηρίδα
Συγγραφέας
Κελεσίδου-Γαλανού, Άννα
Περισσότερα...
Τίτλος άρθρου/ανακοίνωσης
Raison et sentiment chez Platon
Γλώσσα: Γαλλικά
Θεματική ενότητα άρθρου/ανακοίνωσης
Πλατωνική Φιλοσοφία
Γλώσσα άρθρου
Γαλλικά
Ελληνικά - Νέα (1453-)
Περίληψη άρθρου
Συχνά η ερμηνευτική προσέγγιση του Πλάτωνος είναι μονοδιάστατη, όταν, υπαγορευμένη από έναν άκρατο ορθολογισμό, μετατρέπει σε δόγματα τον λόγο που γεννιέται σε κάθε διάλογο και από διάλογο σε διάλογο. Ο Πλάτων ανάβει φωτιά με κάθε ξύλο. Αν αληθεύει ότι υποστήριξε την ταυτότητα πραγματικού και ορθολογικού, είναι εξίσου αληθές ότι δεν αντιμετωπίζει τα πάντα μόνο με τη λογική: στον Παρμενίδη ο φιλόσοφος θέτει την παράδοξη ιδέα του εξαίφνης- στον Σοφιστή αναγνωρίζει την πραγματικότητα του μη όντος χαρακτηριζόμενη ως άλογον. Και βέβαια ο διαλεκτικός γίνεται συχνά «φιλόμυθος» ή εξαίρει τη δύναμη του έρωτα ή της μανίας. Στον Τίμαιο η συζήτηση για την επιστήμη συναντά ένα άλογο βάθος· εξ άλλου ότι είναι πρώτο στον Πλάτωνα υπερβαίνει το λογικό (χώρα, Ιδέα του Αγαθού). Το παράλογο είναι η διάσταση του πραγματικού που περιλαμβάνει ότι ο Λόγος αδυνατεί να συλλάβει και η δύναμη της συνείδησης που συνεργάζεται με το λογικό στην αναζήτηση της αλήθειας. Ο πλατωνισμός όμως είναι συνθετική φιλοσοφία, η οποία δεν αποκλείει, αλλ' ιεραρχεί· αυτό επιτρέπει τη διάκριση μεταξύ παρα-λόγου πλατωνικού και παραλόγου νεώτερου (ρωμαντισμός, υπαρξιακή φιλοσοφία, θέατρο του παραλόγου), όπου το λογικό αίρεται από τον κόσμο και τον στοχασμό.
Λέξεις -κλειδιά
Λόγος
Συναίσθημα
Πλάτων
Creative Commons
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA