La conception stoïcienne de la perception

Ενότητα:

Άρθρα του περιοδικού "Φιλοσοφία"

Χρονολογία έκδοσης περιοδικού

2013

Περισσότερα...

Τύπος

Επετηρίδα

Συγγραφέας

Duhot , Jean-Joel

Περισσότερα...

Τίτλος άρθρου/ανακοίνωσης

La conception stoïcienne de la perception

Γλώσσα: Γαλλικά

Θεματική ενότητα άρθρου/ανακοίνωσης

Ιστορία της Φιλοσοφίας

Στωική Φιλοσοφία

Γλώσσα άρθρου

Γαλλικά

Ελληνικά - Νέα (1453-)

Περίληψη άρθρου

Η Στοά ανέπτυξε μια πέρα ως πέρα συνεκτική σύλληψη της αντιλήψεως, η οποία έχει μια ουσιαστική λειτουργία στο σύστημα της, καθώς ο Στωικισμός είναι μία αισθησιοκρατία. Εν τούτοις, η χρήση που κάνει της παραπάνω συλλήψεως προκαλεί μεγάλη σύγχυση σε εμάς σήμερα. Στην πραγματικότητα έχουμε τη συνήθεια να συνδέουμε αισθησιοκρατία και εμπειρισμό, κάτι που όμως δεν είναι καθόλου αυτό που πρέπει να κάνουμε σχετικά με το παρόν θέμα, καθώς η Στωική αισθησιοκρατία τίθεται στην υπηρεσία μιας δογματικής λογοκρατίας. Είναι ακριβώς αυτή η λογοκρατική τελεολογία που δίνει κεφαλαιώδη σημασία στην αντίληψη. Ο εμπειρισμός δεν χρειάζεται παρά να θέσει τη διερώτηση σχετικά με την αντίληψη -ή οποία και συνιστά από μόνη της μία εμπειρική πραγματικότητα- με έναν τέτοιο τρόπο ώστε ή αισθησιοκρατία που συνδέεται μαζί του να μην οφείλει να θεματοποιεί ερωτήματα αλλά από τα σχετικά με τις πρακτικές τροπικότητες της δομής του νου. Από την άλλη, η Στωική λογοκρατία οφείλει να θεμελιώσει την εγκυρότητα της αντιλήψεως πάνω σε μια θεωρητική βάση και όχι απλά να την διαπιστώνει εμπειρικά. Και αυτό γιατί είναι το θεμέλιο μιας γνώσης που αξιώνει από τον εαυτό της να είναι αληθής σε απόλυτο βαθμό. Η Στωική, λοιπόν, αισθησιοκρατία είναι παντελώς ξένη ως προς τις τρέχουσες κατηγοριοποιήσεις μας, οι οποίες θεμελιώνονται πάνω σε έναν υπόρρητο δυϊσμό μεταξύ σώματος και σκέψεως. Τουτ' έστιν, είτε παράγει κανείς τη γνώση από την φυσική αντίληψη, και επομένως καθίσταται εμπειριστής, είτε την παράγει από τη σκέψη, και επομένως καθίσταται λογοκράτης. Αλλά ακριβώς επειδή οι Στωικοί αντικαθιστούν αυτόν τον δυϊσμό με μια διεπαφική (interfacielle) σχέση, αποδεσμεύονται από το παραπάνω δίλημμα και θεμελιώνουν τον λόγο πάνω στην αντίληψη, κάτι που εφορμά προφανώς από τη δομική ομοιογένεια (την οποίαν εμείς θα χαρακτηρίζαμε ως υπόθεση, αλλά που εκείνοι θα την θεωρούσαν λογικό συμπέρασμα, βασισμένο σε εμπειρικές παρατηρήσεις) του ανθρώπου και του κόσμου, κατοικημένων από τον αυτό λόγο.

Λέξεις -κλειδιά

Στωική Φιλοσοφία

Αντίληψη

Creative Commons

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/