Πλαγιάρι
Ενότητα:
Αρχειακό και οπτικο-ακουστικό υλικό ερευνών
Όνομα χωριού
Πλαγιάρι
Περισσότερα...
Αριθμός
684
Κοινότητα
Πλαγιάρι
Επαρχία
Θεσσαλονίκης
Νομός
Θεσσαλονίκης
Ποιό είναι το παλαιότερο όνομα του χωριού (αν υπάρχει);
Ουζούν Αλή (τούρκικο χωριό). Οι τούρκοι το εγκατέλειψαν και εγκαταστάθηκαν σε μαχαλάδες.
Μήπως το χωριό κατοικείται κυρίως από πρόσφυγες (πχ.χ Ποντίους, Μικρασιάτες ή άλλους - ποιούς; ) ή Σαρακατσάνους, Αρβανίτε, Πομάκους ή άλλες ομάδες;
Κατοικείται από Θρακιώτες (Α.Θ.) Πλαγιάρι, Αγγελοχώρι, Σχολάρι, Καλλιπολη, Καβακλή, Τυρυγόη, Εξαμίθι,Φιλύη, Νεοχώρι.
Αν όχι, υπάρχουν μήπως οικογένειες που ανήκουν σε κάποια ή σε κάποιες από τις παραπάνω ομάδες; Πόσες περίπου;
Κατοικείται επίσης από 1 οικογένεια από Κρήτη, 2 από Πελοπόννησο, 3 από Τρίλοφο, 2 από Επανομή, 2 από Περιφ. Δ. Θράκης.
Οι ομάδες αυτές κατοικούσαν, παλαιότερα, σε ιδιαίτερους οικισμούς (μαχαλάδες);
Οι κάτοικοι αυτοί όλοι κατοικούσαν στο Ουζούν Αλή το 1914 και το 1922.
Ποιές διαλέκτους μιλούσαν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού;
Αυτή που μιλούν σήμερα.
Πόσες εκκλησίες υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό; Μήοως ξέρετε πότε είχε χτιστεί η πρώτη;
Μέχρι το 1930 εκκλησιάζονταν στον Τρίλοφο. Κατά το 1931 Τουρκικό οίκημα γίνεται ναός, με το 1944 το 1945 ως προσωπική εργασία γίνεται ο σημερινός.
Σε ποιούς ανήκαν; Μήπως ήταν οικογενειακές;
Δεν υπήρχαν.
Πόσα νεκροταφεία υπήρχαν παλαιότερα στο χωριό;
1 αυτό που υπάρχει και σήμερα.
Πότε για πρώτη φορά λειτούργησε σχολείο στο χωριό;
1915 - 20 σαν μονοθέσιο με 4 τάξεις μόνο. * Η δύναμη μαθητών 30. Οι μαθητές των ανωτέρων τάξεων Ε' και ΣΤ' φοιτούσαν στο Δημοτ. Σχολείο του γειτονικού σχολεί Τριλόφου. Στεγάστηκε μεχρι το 1920. Για δυό χρόνια δεν λειτουργούσε γιατί οι κάτοικοι γύρισαν στις πατρίδες που το φθινόπωρο του 1920 ελευθερόθηκε η Ανατολ. Θράκη. Επανήλθαν το 1923 και το σχολείο στεγάστηκε σε υπάρχον τούρκικο με μια μικρή αίθουσα ενός δωματίου για καλοτυχία δασκάλου μέχρι το 1932 που κτίστηκε αυτό που υπάρχει σήμερα.
Ποιές ήταν οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων γύρω στα 1940;
Η κυριότερη ασχολία, η γεωργία (σιτηρά, βαμβάκια, ρεβύθια, αμπέλια) κτηνοτροφία 2000 πρόβατα, 500 βοειδή.
Αν υπήρχε γεωργία, ποια κυρίως προϊόντα καλλιεργούντο;
Καλλιεργούσαν σιτηρά, βαμβάκι, σουσάμι, σταφύλια και λίγα καρπούζια και ρεβύθια.
Ποιά από τα γεωργικά προϊόντα προορίζονταν για αυτοκατανάλωση και ποιά για το εμπόριο;
1. Για αυτοκατανάλωση: καρπούζια, σταφύλια, σιτάρι. 2. Για εμπόριο: βαμβάκι, σουσάμι και σιτάρι.
Σήμερα ποιά προϊόντα καλλιεργούνται στην περιοχή; Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργειες; Αν υπάρχουν νέες, από πότε περίπου έχουν αρχίσει;
Εξακολουθούν οι παλιές καλλιέργιες αλλά σε μεγαλύτερες εκτάσεις και πιο συστηματικά. Τώρα καλλιεργούν πολλά μποστάνια, βαμβάκια, κρεμμύδια, σταφύλια, σιτηρά. Συστηματικά τα κολοκύθια και τα μποστάνια από το 1950 και μετά.
Παλαιότερα το χωριό ήταν τσιφλίκι, βακούφι ή κεφαλοχώρι;
Μέχρι το 1914 ήταν Τούρκικο τσιφλίκι.
Υπήρξαν μήπως ποτέ τα χτήματα της περιοχής εθνικές γαϊες;
Όχι
Απο πόσα στρέμματα και πάνω ένας κλήρος εθεωρείτο μεγάλος;
Η βάση του γεωργικού κλήρου ήταν 40 στρέμμ.
Πόσοι απο τους κατοίκους του χωριού είχαν τέτοιους μεγάλους κλήρους;
Με 40 στρεμ. ήσαν 204 κληρούχοι. Πάνω από 40 ήσαν περίπου 20 οικογένειες.
Σήμερα ποιο είναι το μέγεθος ενός μέσου γεωργικού κλήρου;
Σήμερα είνι 38 στρέμμ.
Υπήρχε στο χωριό κτηνοτροφία;
Ναι με 2000 πρόβατα, 500 βοοειδή και 150 άλογα.
Πότε άρχισε να υπάρχει οικόσιτη κτηνοτροφία στο χωριό;
Από το 1960
Μήπως οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αλιεία;
Όχι. Από τη θάλασσα της Περαίας απέχουμε 5 χιλ και από τη θάλασσα της Επανομής 12 χιλιόμετρα.
Εξακολουθούν να λειτουργούν ή σταμάτησαν;
1. Βιοτεχνία για γάντια 2. Βιοτεχνία γυναικείων φορεμάτων. 3. Βιοτεχνάι ραφής γουνναρικών.
Μήπως οι παλαιότεροι θυμούνται ή γνωρίζουν στοιχεία σχετικά με προηγούμενη κοινοτική οργάνωση, τυχόν ύπαρξη κοινοτικών αρχόντων και κοινοτικών συμβουλίων;
Μέχρι το 1930 το Ουζούν Αλή αποτελούσε συνοικησμό που υπάγονταν στην κοινότητα Τριλόφου. Απ το έτος αυτό μεταονομάστηκε Ν. Πλαγιαρίου και κατά το 1931 αποτέλεσε δική του κοινότητα. Για ένα χρόνο στεγάστηκε σε παράπηγμα και το 1932 στο παλιο τούρικο σχολείο μέχρι το 1938. Το νέο τελείωσε το 1939 με υλικά και εργασία των κατοίκων. Αυτό ήταν * κτισμένο σε κεντρική θέση πάνω στο δημόσιο δρόμο, με δύο ευρύχωρα δωμάτια, γραφεία, διάδρομο, εξώστη, υπόγειο. Σήμερα υπάρχει λαμπρό κτίριο που έγινε από χρήματα της κοινώτητας.
Ποιους φόρους πλήρωναν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού; Σε ποιούς τους πλήρωναν;
Πλήρωναν φόρους στοα Π.Τ.Α (Περιφερειακά Ταμεία Αγροφυλακής) από τα οποία πληρώνονταν οι αγροφύλακες με σιτάρι ή και χρήματα περίπου μέχρι το 1956- 57.
Σε πόσες κοινωνικές τάξεις χωρίζονταν παλαιότερα οι κάτοικοι του χωριού και πως διακρίνονταν μεταξύ τους;
Μια ήταν η κοινωνική τάξη: φτωχοί αγρότες.
Ηταν συνηθισμένο οι κάτοικοι του χωριού να προσφέρουν την εργασία τους χωρίς αμοιβή για την εκτέλεση έργων που τυχόν ήταν αναγκαία στην κοινότητα (π.χ. χτίσιμο σχολείου, εκκλησίας, κατασκευή δρόμου κ.α ;
Ηταν πολύ περήφανος γιατί το σχολείο τους, την εκκλησία τους, τις βρύσες τους, την Κοινότητα τους, τους δρόμους του, τα πάρκα τους τα έχτισαν με προσωπική εργασία.
Η συμμετοχή ήταν υποχρεωτική για όλους τους άνδρες; Απο ποιά ήλικία; Γυναίκες συμμετείχαν;
Ήταν υποχρεωτική για τους άνδρες. Από 22 μέχρι 60 ετών. Κανείς όμως δεν πήγαινε με τη βία. Σε πολλές περιπτώσεις εθελοντικά και οι γυναίκες.
Αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, τον τιμωρούσαν; Πως;
Κανείς δεν αρνιόταν. Μα κι αν κάποιος δεν δούλευε μια φορά, δούλευε διπλές μέρες την άλλη φορά.
Ήταν η αλληλοβοήθεια συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στις οικογένειες της κοινότητας; Σε ποιες κυρίως εργασίες ίσχυε: στις πιο επείγουσες γεωργικές εργασίες όπως π.χ τρύγος, θέρος ή σε όλες ανεξαιρέτως τις γεωργικές εργασίες;
Ήταν εργατικοί, μιγόλινος, φιγοπρόοδα, πρόθυμα ως έργα ηθικής ωφέλειας. Αλληλοβοήθεια στον τρύγο, στη σπορά, στο τσάπισμα.
Εκτός απο τις γεωργικές εργασίες σε ποιες άλλες περιπτώσεις ίσχυε η αλληλοβοήθεια (π.χ για το χτίσιμο των σπιτιών);
Βέβαια με χαρά τους σε σπίτι, αποθήκη, φύτεμα αμπελιού.
Μήπως η αλληλοβοήθεια ήταν περισσότερο αναπτυγμένη μεταξύ των γυναικών; Για ποιες κυρίως δουλειές;
Οι γυναίκες ένα χέρι βοηθείας στα προικιά των κοριτσιών, στον αργαλειό.
Πόσα μέλη αποτελούσαν συνήθως μιαν οικογένεια; Μπορείτε να τα ονοματίσετε (π.χ. ο πατέρας του άνδρα, ο αδελφός της γυναίκας κ.ο.κ.);
Ο πατέρας του άνδρα, η μητέρα του άνδρα, η γυναίκα, τα παιδιά.
Πως προσφωνούσαν τα παιδιά τον πατέρα τους και πως τη μητέρα τους;
Μπαμπά - μάνα
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον πατέρα του πατέρα του;
Παππού
Πώς τη μητέρα του πατέρα του;
Γιαγιά , μανάκα
Πως τον πατέρα της μητέρας του;
Παππού
Πώς τη μητέρα της μητέρας του;
Γιαγιά
Πώς προσφωνούσε ο παππούς τα εγγόνια του;
Στο όνομα
Πώς προσφωνούσε η γιαγιά τα εγγόνια της;
Στο όνομα
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τους αδελφούς του;
Στο όνομα
Πώς τις αδελφές του;
Στο όνομα ή μαρή
Πώς προσφωνούσαν τα μεγαλύτερα αδέλφια τα μικρότερα;
Στο όνομα
Πώς προσφωνούσε ένα παιδί τον αδελφό του πατέρα του;
Μπάρμπα
Πώς την αδελφή του πατέρα του;
Θειά ή άμνια
Πώς τον αδελφό και πώς την αδελφή της μητέρας του;
Μπάρπα και άμνια
Πώς προσφωνούσαν οι θείοι τα ανήψια τους;
Ανηψίδα και στο όνομα
Πώς προσφωνούσαν οι γονείς το αγόρι τους και πώς το κορίτσι τους;
Στο όνομα
Υπήρχαν ειδικά ονόματα για τα πρωτότοκα παιδιά; Για τα υστερότοκα;
Στερνοπαίδι
Πώς ονομάζοντν τα παιδιά απο άλλον πατέρα ή άλλη μητέρα;
Όχι καλαδέρφια
Πώς ονομάζονταν τα δίδυμα;
Διπλάρια
Πώς προσφωνούσαν οι γονείς του γαμπρού τους γονείς της νύφης;
Συμπεθέρια
Πώς προσφωνούσε η νύφη τον πεθερό της;
Πατέρα ή παππού
Πώς την πεθερά της;
Μάνα
Πώς τον αδελφό και την αδελφή του άνδρα της;
Νταή - μπαλιτίζα
Πώς προσφωνούσε ο γαμπρός τον πεθερό του;
Παππού ή πατέρα
Πώς την πεθερά του;
Γιαγιά
Πώς τον αδελφό και την αδελφή της γυναίκας του;
Με το όνομά του
Πώς προσφωνούσε ο πεθερός το γαμπρό;
Γαμπρέ ή στο όνομα
Πώς προσφωνούσε το γαμπρό η πεθερά;
Με το όνομά του
Πώς προσφωνούσαν το γαμπρό τα αδέλφια της νύφης;
Στο όνομα ή γαμπρέ
Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφοί του γαμπρού;
Νύφη ή στο όνομα
Πώς προσφωνούσαν τη νύφη οι αδελφές του γαμπρού;
Νύφη
Πώς προσφωνούσε ο σύζυγος τη σύζυγο και πώς αυτή τον άνδρα της;
Η σύζυγος τον άνδρα με το όνομά του, ο σύζυγος τη γυναικά μαρή.
Πώς όριζαν τα βαφτιστικά ονόματα των παιδιών; (του παππού απο τον πατέρα;), ποιό στο πρώτο κορίτσι; Πώς διάλεγαν τα ονόματα των υπόλοιπων παιδιών της οικογένειας; Σε ποιες περιπτώσεις μπορούσε ο νονός να δώσει όποιο όνομα ήθελε ο ίδιος;
1. Του παππού από τον πατέρα 2. Τη γιαγιά από τον πατέρα 3. Του παππού από την μητέρα ή γιαγιά 4. ο νονός όταν είχε δικό του όνομα.
Μπορείτε να περιγράψετε σε γενικές γραμμές πώς μοιράζονταν οι δουλειές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες δηλαδή οι γυναίκες, εκτός απο τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών, ποιές άλλες δουλειές έκαναν (π.χ κουβαλούσαν τα ξύλα, το νερ
Οι άνδρες έκαναν όλες τις εξωτερικές γεωργικές δουλειές. Οι γυναίκες εκτός από τις δουλειές του σπιτιού, καθάρισμα, πλύσιμο, ζύμωμα, φούρνισμα, βοηθούσαν και τους άνδρες στις αγροτικές.
Ποιες απο τις αγροτικές δουλειές έκαναν οι γυναίκες;
Τσάπιζαν, θέριζαν, ξεβοτάνιζαν, αλώνιζαν.
Ποιες απο τις δουλειές που είχαν σχέση με την κτηνοτροφία εκτελούσαν οι γυναίκες;
Άρμεγαν, τάϊζαν, πήζαν τυρί, γιαούρτι, καθάριζαν τους στάβλους.
Ποιες θεωρούσαν αποκλειστικά ανδρικές δουλειές;
Το όργωμα, το κουβάλημα ξύλων το κουβάλημα δεματιών, το σκάψιμο στο αμπέλι.
Τα παιδιά απο ποια ηλικία άρχιζαν να βοηθούν στις δουλειές; Ποιες δουλειές ανέθεταν στα αγόρια και ποιες στα κορίτσια;
Από 8 και 10 χρονών. Τα κορίτσια βοηθούσαν στις δουλειές του σπιτιού μα και στο τσάπισμα. Τα αγόρια στις δουλειές που κάνανε οι γονεις τους στα χωράφια ή να βοσκούν τα ζώα.
Ποιες ήταν οι συνήθειες του τόπου σχετικά με τους γάμους; Τα παιδιά μιας οικογένειεας παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους ή έπρεπε πρώτα να παντρευτούν όλα τα κορίτσια και έπειτα τα αγόρια της οικογένειας;
Παντρεύονταν ανάλογα με την ηλικία τους.
Ποια θεωρούσαν ως κανονική ηλικία γάμου για τις γυναίκες και ποια για τους άνδρες; Ήταν επιτρεπτό ή συνηθισμένο η γυναίκα να είναι μεγαλύτερη απο τον άνδρα;
Για τις γυναίκες τα 22 χρόνια και για τους άνδρες τα 25. Ποτέ η γυναίκα μεγαλύτερη.
Η συνήθεια ήταν ο γαμπρός και η νύφη να είναι απο το ίδιο χωριό; Αν όχι απο ποια χωριά διάλεγαν συνήθως τους γαμπρούς και απο ποια τις νύφες; Μπορείτε να τα ονοματίσετε;
Συνήθιζαν από το χωριό τους ή από άλλα χωριά πάλι με πρόσφυγες( Σχολάρι, Νεσημέρι, Καλή) ποτέ με ντόπιους.
Που εγκαθίστατο το νέο ζευγάρι μετά το γάμο; στο πατρικό του γαμπρού; στο πατρικό της νύφης; σε κάποιο καινούριο σπίτι; αποτελούσε το σπίτι αυτό προίκα της νύφης;
Έμενε στο πατρικό του γαμπρού συνήθως. Σπάνια στο πατρικό της νύφης σα σόγαμπρος.
Συνέβαινε μήπως όλα τα αγόρια μιας οικογένειας, όταν παντρεύονταν, να φέρνουν τις γυναίκες τους στο πατρικό τους; Τι γινόταν τότε; Ζούσαν όλοι μαζί, εργάζονταν, έτρωγαν μαζί, κοιμόνταν κάτω απο την ίδια στέγη;
Πολλές φορές συνέβαινε και ήταν όλοι αγαπημένοι. Όλοι όμως πιστά άκουγαν τον παππού, το αφεντικό, τον αφέντη όπως τον έλεγαν. Αυτός κανόνιζε τις αγροτικές κυρίως δουλειές. Έστελνε τον κάθε σε ωρισμένη εργασία ή πήγαιναν όλοι μαζί. Με τη σειρά έμενε μια νύφη στο σπίτι για το μαγείρεμα και τις άλλες δουλειές.
Κρατούσαν τα αδέλφια την περιουσία αδιαίρετη;
Την κρατούσαν και δούλευαν όλοι για το κοινό συμφέρον. Πίστευαν ότι αν είναι ενωμένη πέρναν μεγαλύτερο και μεγαλώνουν την περιουσία τους.
Πότε χώριζαν τα αδέλφια; Όταν πέθαινε ο πατέρας; Όταν γίνονται πολλοί και δεν τους χωρούσε πια το σπίτι; Ποιοι λόγοι μπορούσαν να επισπευσουν το χωρισμό των αδελφών;
Σπουδαίος λόογς ο καυγάς. Τότε ο πατέρας αναγκαζόταν να τα χωρίσει. Συνήθως ο καυγάς προερχόταν από τις νύφες.
Όταν όλα τα παιδιά άνοιγαν δικό τους σπιτικό, ποιος παρέμενε στο πατρικό μαζί με τους γονείς; Ο μεγαλύτερος γιος; Η μεγαλύτερη κόρη; Ο μικρότερος γιος; Η μικρότερη κόρη; Οποιο παιδί θα διάλεγαν οι γονείς;
Τις πιο πολλές φορές ο μικρότερος γιός, ήταν και το πιο χαϊδεμένο παιδί.
Σε ποιες περιπτώσεις μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο;
Σώγαμπρο έπαιρναν όταν δεν είχαν αγόρι ή ήταν τα αγόρια τους ήταν στην ξενητειά.
Πήγαιναν ποτέ σώγαμπροι άνθρωποι που διέθεταν οι ίδιοι περιουσία;
Ποτέ.
Τι γινόταν στις περιπτώσεις που η οικογένεια είχε δύο ή τρια κορίτσια; Για ποιο έπαιρναν το σώγαμπρο; Για το μεγαλύτερο; Για το μικρότερο;
Σώγαμπρο έπαιρναν τις περισσότερες φορές για το μικρότερο κορίτσι. Μα καμμιά φορά και στο μεγαλύτεορ για να παντρέψει τα άλλα.
Αν μια οικογένεια έπαιρνε σώγαμπρο πώς μοιραζόταν η πατρική περιουσία; Ήταν μήπως υποχρεωμένος ο πεθερός να γράψει στο ΄πονομα του γαμπρού μέρος της περιουσίας του;
Ο πεθερός έπρεπε να γράψει στο γαμπρό μέρος της περιουσίας.
Τι γινόταν σ αυτές τις περιπτώσεις με τα επώνυμα; Μήπως έπαιρνε ο γαμπρός το επώνυμο του πεθερού; Τα παιδιά ποιανού το επώνυμο έπαιρναν; Μπορείτε να αναφέρετε ένα παράδειγμα;
Τα παιδιά έπαιρναν το επώνυμο του γαμπρού. Απαραίτητο όμως να πάρουν τα παιδιά πρώτα το μικρό όνομα του πεθρού ή της πεθεράς. Ο πεθερός Μιχάλης, Παπαθεοδώρου, ο γαμπρός, Αν. Μιχαλάμας, ο γιός Μιχάλης Μιχαλάμας.
Πότε δυο άτομα δεν μπορούσαν, λόγω συγγένειας, να παντρευτούν μεταξύ τους; Υπήρξε ποτέ στο χωριό περίπτωση γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων; Αν ναι, ήταν εξαδέλφια απο πατέρα ή απο μητέρα;
Παντρεύονταν μόνο τρίτα ξαδέλφια και πέρα. Με μεγαλύτερη συγγένεια γάμος δεν υπήρξε περίπτωση.
Για τα δεύτερα εξαδέλφια, αν ήθελαν να παντρευτούν, υπήρχε κώλυμα;
Ήταν μεγάλη αμαρτία.
Μήπως δύο άτομα δεν μπορούσαν να παντρευτούν αν είχαν κοινό επώνυμο;
Παντρεύονταν αρκεί να ήταν μακρινοί συγγενείς.
Υπήρξαν παλαιότερα στο χωριό περιπτώσεις διαζυγίων; Αν ναι για ποιους κυρίως λόγους;
Δεν υπήρξαν περιπτώσεις.
Ποιος συνήθως στεφάνωνε το ζευγάρι; Ο νονός του γαμπρού ή ο νονός της νύφς;
Ο νονός του γαμπρού.
Ποιος βάφτιζε το πρώτο και ποιοι τα υπόλοιπα παιδιά του ζευγαριού; Μήπως όλα τα παιδιά μιας οικογένειας είχαν τον ίδιο νονό;
Το πρώτο παιδί ο νονος που στεφάνωνε, μα και τα υπόλοιπα παιδιά. Συνήθως είχαν τον ίδιο νονό.
Στις περιπτώσεις που μια οικογένεια άλλαζε κουμπάρο ή ήθελε να βρει έναν καινούριο, προτιμούσαν να είναι κάποιος συγγενής ή φίλος ή κάποιος πλούσιος και κοινωνικά ανώτερος;
Τους ενδιέφερε να είναι άνθρωπος. Σαν τέτοιο προτιμούσαν το φίλο που ήταν δοκιμασμένος στην ανθρωπιά.
Μεταξύ οικογενειών που συνδέονταν με κουμπαριά, επιτρεπόταν ή απαγορευόταν ο γάμος;
Απαγορευόταν
Δυο παιδιά που είχαν τον ίδιο νονό μπορούσαν ποτέ να παντρευτούν μεταξύ τους;
Ποτέ. Θεωρούνταν πνευματικά αδέρφια.
Σε ποιες περιπτώσεις δυο άνθρωποι αποφάσιζαν να γίνουν αδελφοποιτοί;
Δεν συνέβη εδώ.
Υπήρχε παλαιότερα στο χωριό ο θεσμός της προίκας;
Υπήρχε. Έδιναν, χωράφια, πρόβατα, αγελάδεσ, υφαντά. Δίνονταν με προικοσύμφωνο που το υπέγραφαν οι γραμματιζούμενοι του χωριού. Ο δάσκαλος και ο Πρόεδρος.
Η προικοδοσία γινόταν προφορικά ή με προικοσύμφωνα; Πως ελέγοντο τα προικοσύμφωνα;
Γίνονται και προφορικά και τις περισσότερες φορές με τα προικοσύμφωνα.
Ποιοι συνέτασσαν και ποιοι υπέγραφαν τα προικοσύμφωνα;
Τα εννέτασσαν ο δάσκαλος και το υπόγραφαν οι συμπεθέροι, ο πρόεδρος και ο δάσκαλος.
Εκτός απο τα είδη οικοσυσκευής και το ρουχισμό τι άλλο έπαιρνε συνήθως ένα κορίτσι ως προίκα; -Χρήματα; Πόσα περίπου;
50 λίρες, 30 πρόβατα.
Χωράφια;
2 από 5 στρ.
Δέντρα; ζωα; καϊκια;
3 ελιές, 4 κατσίκια , 1 αγελάδα.
Όλα τα κορίτσια μιας οικογένειας έπαιρναν την ίδια προίκα; Μήπως κάποιο απο αυτά (λ.χ η πρωτότοκη) έπαιρνε κατ έθιμο μεγαλύτερο μερίδιο;
Όχι. Περισσότερη προίκα έδιναν στο πιο καλό κορίτσι ή στην πιο άσχημη ή στον πιο ανάποδο γαμπρό.
Μήπως η προίκα της μητέρας ( σπίτι, χρήματα ή άλλα αγαθα) μεταβιβαζόταν ως προίκα στις κόρες της; Στην περίπτωση αυτή, αν μια γυναίκα αποκτούσε μόνο γιους, σε ποιον μεταβιβαζόταν η προίκα της;
Πιο πολύ στις κόρες. Αν είχε μόνο γιούς την προίκα την έπαιρναν οι γιοί.
Εκτός απο τον πατέρα είχαν μήπως και οι αδελφοί υποχρέωση να συνεισφέρουν στην προίκιση των κοριτσιών της οικογένειας; Μήπως αυτό συνέβαινε μόνο στις περιπτώσεις θανάτου του πατέρα;
Πατέρας και παιδιά δούλευαν όλοι για να προικίσουν τα κορίτσια.
Μια γυναίκα που έπαιρνε προίκα, είχε δικαίωμα να ζητήσει και κληρονομικό μερίδιο;
Όχι
Αν μια παντρεμένη γυναίκα πέθαινε άτεκνη, η προίκα της επιστρεφόταν στην οικογένειά της ή παρέμενε στον άνδρα της;
Μόνο η ακίνητη περιουσία επιστρεφόταν στην οικογένειά της (χωράφια, σπίτι).
Πως γινόταν η μεταβίβαση της πατρικής περιουσίας στα αγόρια της οικογένειας; Πότε, με άλλα λόγια, τα αγόρια της οικογένειας έπαιρναν το μερίδιο που τους αναλογούσε; Κατά τη στιγμή του γάμου τους; Υστερα απο το θάνατο του πατέρα; Ύστερα απο το θάνατο και τ
Ύστερα από το θάνατο των γονέων.
Ολα τα αγόρια της οικογένειας κληρονομούσαν ίσα μερίδια ή μήπως κάποιο απο αυτά, π.χ ο πρωτότοκος ή ο υστερότοκος κληρονομούσε μεγαλύτερο μερίδιο της πατρικής περιουσίας;
Όλα το ίδιο μερίδιο.
Το μερίδιο που έπαιρναν τα κορίτσια της οικογένειας (είτε ως προίκα είτε ως κληρονομική μερίδα) ήταν ίσο, μικρότερο ή μεγαλύτερο απο το μερίδιο που έπαιρναν τα αγόρια;
Συνήθως μικρότερο σαν κληρονομική μερίδα όμως ήταν ίση με τα αγόρια.
Η μεταβίβαση της περιουσίας γινόταν συνήθως προφορικά ή με διαθήκη;
Τις περισσότερες φορές προφορικά.
Μήπως το μοίρασμα της κληρονομιάς γινόταν με λαχνό; Σε ποιες περιπτώσεις ίσχυε αυτός ο τρόπς και μεταξύ ποιων συγγενών γινόταν το μοίρασμα;
Ύστερα από συμφωνία των παιδιών.
Αν πέθαινε πρώτα ο σύζυγος, τι μερίδιο της περιουσίας αναλογούσε στη γυναίκα, στην περίπτωση που υπήρχαν παιδιά απο το γάμο;
Αναλογούσε το 1/4.
Αν δεν υπήρχαν παιδιά, εκτός απο τη γυναίκα, ποιοι άλλοι είχαν κληρονομικά δικαιώματα και σε ποιες περιπτώσεις;
Έπαιρναν και τα αδέλφια του άνδρα.
Αν κάποιος αποκτούσε μόνο κόρες, όταν πέθαινε τον κληρονομούσαν οι κόρες του ή οι αδελφοί του;
Οι κόρες του.
Ένα παιδί μπορούσε να κληρονομήσει τον αδελφό του πατέρα του, στην περίπτωση που αυτός δεν είχε παιδιά; Συνέβαινε το ίδιο και με τον αδελφό της μητέρας του;
Ναι με τον αδελφό και μάνας του όχι.
Σε ποιες περιπτώσεις ένα ζευγάρι αποφάσιζε να υιοθετήσει ένα παιδί; Αν δεν είχε καθόλου πιαδιά ή αν είχε μόνο κορίτσια;
Αν δεν είχε καθόλου παιδιά.
Ποια παιδιά προτιμούσαν σ αυτές τις περιπτώσεις; Παιδιά αδελφών; Μακρινών συγγενών; ορφανά;
Παιδιά ξένα.
Τι κληρονομικά δικαιώματα είχε ένα υιοθετημένο παιδί;
Όλα τα δικαιώματα που είχε και το πραγματικό παιδί.
Creative Commons
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές - CC BY-NC-SA